.st0{fill:#FFFFFF;}

5 Geheimen Voor Een Pakkende Inleiding 

Door  CopyHop Team

Wil je weten hoe je snel een pakkende inleiding creëert?

Lees gauw verder...

Je ontdekt hier 5 bizarre geheimen waarmee het doodsimpel is om een pakkende inleiding te bedenken.

Pakkende Inleiding

More...

Geheim #1: Een Pakkende Inleiding Is NIET Belangrijk, Totdat...

Ik weet het.

Bijna iedereen schreeuwt van de daken:

“Een pakkende inleiding is het belangrijkste onderdeel van een artikel.”

En ik begrijp het. Zelfs een van mijn grootste inspiratiebronnen (op het gebied van schrijven) benoemd dit in zijn fenomenale boek “On Writing Well”:

The most important sentence in any article is the first one. If it doesn’t induce the reader to proceed to the second sentence, your article is dead. And if the second sentence doesn’t induce him to continue to the third sentence, it’s equally dead. Of such a progression of sentences, each tugging the reader forward until … safely hooked, a writer constructs that fateful unit: the lead.”

William Zinsser

Mocht het nog niet duidelijk zijn:

Ik ben een groot fan van William Zinsser zijn werk.

Echter, toch voel ik me verplicht om het ONGELIJK te geven.

Er is namelijk iets wat veel belangrijker is dan een pakkende inleiding/zin. Ik heb het over:

… Tromgeroffel...

De titel!

Zonder een aandachttrekkende titel is er niemand die jouw inleiding leest.

De vraag is dus:

Weet jij al hoe je een een aandachttrekkende titel schrijft?

Ja? Ga gelijk verder naar geheim #2.

Nee? Leer eerst hoe je een keigoede titel schrijft (hier schrijf ik in de toekomst een apart artikel over).

Geheim #2: Er Is Geen Gouden Formule Voor Een Pakkende Inleiding

In dit artikel ontdek je meerdere formules voor een pakkende inleiding.

Deze formules zijn afkomstig uit de wereld van copywriting.

En elk van deze formules heeft een bewezen trackrecord van successen.

Echter. Ben je opzoek naar de gouden formule die altijd werkt? Dan moet ik je teleurstellen. Deze formule bestaat niet. Helaas pindakaas.

De reden?

Ik dacht dat je het nooit zou vragen;).

Wanneer iedere blogger dezelfde formule gebruikt, dan is het de standaard. En wanneer jij de enige bent die een andere formule gebruikt, dan ben jij de uitzondering.

En in dit geval krijg jij veel aandacht, simpelweg omdat jij anders bent.

Dus als iedereen zijn (pakkende) inleiding begint met een vraag…

“Wil je leren hoe je jouw hamster blogartikelen laat schrijven?”

… en jij begint jouw artikel met een (bizarre) statement…

“Jouw hamster kan binnen 23 seconden een perfect blogartikel schrijven.”

… dan in één keer val je op.

En ja, dit is natuurlijk een vreemd voorbeeld.

Maar het achterliggende principe (anders zijn dan jouw concurrenten) is goud.

Denk dus niet dat er een geheime formule is die altijd werkt. Verderop deel ik meerdere formules die praktijk bewezen werken. En je doet er slim aan om te kijken welke formule niet wordt gebruikt bij het onderwerp waar jij over wil bloggen.

Geheim #3: De Lezer Wilt Dat Je IJswater In Zijn Gezicht Gooit… Zo Snel Mogelijk!

In 2014 ging de “ice bucket challenge” als een wildvuur in omloop.

Het duurde niet lang voordat deze rage naar Nederland overwaaide.

Jong.

Oud.

Klein.

Groot.

Iedereen die genomineerd werd, “moest” binnen 24 uur een video van zichzelf maken.

En niet zomaar een video…

Nee, een video waarin je een emmer vol met ijswater over je heen krijgt.

Zelfs Beau van Erven Dorens en Giel Beelen deden hieraan mee.

En ja, er is een reden waarom ik je dit vertel.

Weest gerust:

Ik ga jou niet nomineren.

Maar jouw lezer wilt dat je ijswater in zijn gezicht gooit.

Niet letterlijk, maar net als dat je een “schok” krijgt wanneer er een emmer aan ijswater over je hoofd plenst…

… je wilt een “shock” creëren wanneer een lezer jouw artikel bekijkt.

Hiermee trekt je de aandacht van jouw lezer.

Je schudt hem wakker.

Je zegt indirect:

“Let op: dit is belangrijk!”

En hierdoor creëer je interesse bij jouw lezer.

Je geeft de lezer een goede reden om jouw artikel te lezen.

En dit is een van de beste dingen die je kan door middel van een inleiding.

De vraag is dus:

Hoe creëer je een shock?

Voor de oplettende lezers: Bij geheim #1 benoemde ik (subtiel) een manier.

En voor de scannende lezers herhaal ik mezelf:

Je creëert “shock” door jouw artikel op een andere manier te beginnen.

Stel, iedereen begint zijn artikel met zo’n soort inleiding:

“Wil je meer zelfvertrouwen?

Zo ja, zoek niet verder:

Hier ontdek je 3 simpele tips om je onzekerheid te overwinnen… en te genieten van een leven met vertrouwen in jezelf.

Lees gauw verder…”

En jij begint jouw artikel met een inleiding zoals:

“Popquiz:

Wat is grootste fout die er voor zorgt dat 85% van de Nederlands worstelt met zelfvertrouwen?

Is het…

  1. De media.
  2. Voeding.
  3. Normen en waarden.
  4. Gebrek aan kennis.

In dit artikel ontdek je het ECHTE antwoord. En dat niet alleen, je ontdekt hier 3 simpele tips om jouw onzekerheid te overwinnen… en te genieten van vertrouwen in jezelf.”

Dan ineens valt jouw artikel op tussen alle andere artikelen.

Wat je ook kan doen is iets onverwachts zeggen.

Om terug te komen op de “ice bucket challenge”, stel dat iedereen een artikel schrijft met “x redenen waarom de ice bucket challenge geweldig is”...

… En jij schrijft een artikel met “x redenen waarom je NOOIT de ice bucket challenge moet doen”...

In dit geval is jouw artikel controversieel.

En wanneer de lezer jouw artikel ziet dan is het net alsof hij/zij een emmer met ijswater over zich heen krijgt.

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om “schock” te creëren. Bestudeer voor de grap een aantal internationale blogs (of het nieuws etc.) en je ziet gelijk wat ik bedoel.

Bonusinzicht: In dit artikel gebruik ik meerdere “shock” -elementen. Bij geheim #1 beweer ik dat pakkende inleidingen niet belangrijk zijn. Dit is een claim die geen van mijn concurrenten maakt. Hiermee veras ik de lezer en creëer ik interesse. Of het werkt? Het feit dat jij dit leest zegt genoeg;).

Geheim #4: De Lezer Eist Dat Je “Negatief” Bent

Zo. Je weet nu 3 belangrijke dingen over het schrijven van een pakkende inleiding:

  1. Een pakkende inleiding is niet belangrijk, totdat je een aandacht grijpende titel hebt (simpelweg omdat je artikel zonder keigoede titel niet gelezen wordt).
  2. Er is geen gouden formule voor een pakkende inleiding.
  3. Een pakkende inleiding creëert een “shock” voor de lezer (je doet iets onverwachts waardoor je interesse opwekt bij de lezer).

Dit is positief.

Je weet nu meer dan het gros van de bloggers over het schrijven van een goede inleiding.

Maar wist je dat het ook slim is om negatief te zijn in jouw inleiding?

Want kijk:

Wij mensen denken 9 van de 10 keer in problemen.

En in tegenstelling tot wat de positiviteitsgoeroes ons proberen te verkopen, hier is niks mis mee.

Geen eten in de koelkast is een probleem.Naar de supermarkt gaan is een oplossing.

En ook jouw lezer heeft een probleem:

Stel dat jij een blogcoach bent, en je schrijft een artikel met “7 tips om waanzinnig snel te leren bloggen”, dan biedt je oplossing voor een probleem (ik kan niet bloggen).

Laat je dus niet gek maken door inspirerende quotes en oude mannen met een witte baard die een geheim hebben ontdekt tijdens hun reis door India.

De waarheid is dat jouw lezer worstelt met een probleem.

En wanneer je een positieve uitkomst wil (meer lezers, reacties, omzet, etc.), dan moet je bereidt zijn om “negatief” te zijn (je moet het probleem van de lezer benoemen).

Het is precies zoals marketinggod Sean D'Souza het zegt:

The Problem gets our instant attention. This is because our brain is always on the lookout for the problem. While solutions may or may not engage the brain, a problem always gets the brain’s attention.”

Sean D'Souza

Geheim #5: Je Moet Copywriting Bestuderen

Kleine disclaimer:

Je moet natuurlijk niks.

Maar aangezien je wilt weten hoe je een pakkende inleiding schrijft, is het slim om je te verdiepen in de magische wereld van copywriting.

Waarom? Simpel:

Copywriting geeft je inzicht in wat lezers ECHT willen.

En wanneer je de juiste bronnen bestudeerd, dan is deze kennis gebasseerd op jarenlang experimenteren en onderzoek. Je ontdekt wat mensen ECHT drijft (in plaats van wat mensen denken). En hierdoor is het makkelijker om teksten te schrijven.

CopyHop Team

Wij ondersteunen ondernemingen door toegang te geven tot de markt, communities en content marketing expertise. Missie: Samen bouwen we een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. Doe je mee? Neem contact op of bekijk de vacatures.


Mogelijk ook interessant:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>