.st0{fill:#FFFFFF;}

5 Geheimen Over De Ideale Lengte Van Een Blogartikel (Voor SEO) 

Door  CopyHop Team

Het is pijnlijk om toe te geven, maar...

... Bijna alle artikelen over "de ideale lengte van een (SEO) blogartikel" zijn complete onzin.

De "marketingbreinen" achter deze artikelen houden de echte waarheid achterwege.

Ik wil dat jij deze waarheid weet.

Wat is de ideale lengte van een blogartikel voor SEO?

Hier ontdek je de 5 geheimen die verraden wat de ideale lengte van een blogpost is (die hoog scoort in Google).

More...

#1: Veel Onderzoeken Zijn De Halve Waarheid

Je wilt weten wat de ideale lengte van een blogartikel is. Als je het internet afstruint opzoek naar antwoorden, dan kom je veel adviezen tegen die elkaar tegenspreken.

Het is verwarrend.

En helaas zijn er veel onjuiste adviezen.

In het gros van de blogartikelen worden 3 onderzoeken benoemd:

Hieruit blijkt dat er een verband zit tussen de lengte van een blogpost en het aantal shares (het aantal keer dat een artikel gedeeld wordt). Volgens Moz worden blogartikelen met 3 a 10 duizend woorden het vaakst gedeeld.

Ideale Lengte Van Blogartikel Onderzoek

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Hieruit blijkt dat de blogposts op de eerste pagina van Google gemiddeld 2450 woorden hebben.

Ideale Lengte Van Blogartikel Onderzoek

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Hieruit blijkt dat het aantal woorden gedaald is (ten opzichte van de studie van SerpIQ). Volgens Backlinko blijkt dat de ideale lengte 1.890 woorden is.

Ideale Lengte Van Blogartikel Onderzoek

Klik op de afbeelding om te vergroten.

... En daarnaast zijn er veel experts die beweren dat het woordenaantal niks uitmaakt.

Zie Jij Door De Bomen Het Bos?

Met zoveel adviezen die elkaar tegenspreken is niets zeker (of nou ja, het enige wat ik je kan garanderen is dat je barstende koppijn krijgt als je dit artikel niet leest, je ontdekt hier namelijk het echte antwoord op de vraag "wat is de ideale lengte van een blogartikel?").

Laten we beginnen met de 3 onderzoeken die vaak benoemd worden:

Het probleem is dat deze onderzoeken incompleet zijn.

Ik bedoel maar:

  • Google weet dat er meer dan 130 triljoen pagina's zijn. Ja, dat is triljoen met een T (130.000.000.000.000.000.000).
  • Daarnaast zijn er eindeloos veel zoekwoorden. Zo staan er voor deze website meer dan 400 artikelen op de planning.
  • Er zijn bizar veel niches te bedenken. Zo zijn er in de gezondheidsniche honderden subniches. En de zoekintentie in deze niches is compleet anders dan in de kunstniche.

Lang Verhaal Kort:

Het is onmogelijk om te concluderen hoelang een artikel moet zijn gebaseerd op een gemiddelde van verschillende niches. De ene niche is de andere niet. En hetzelfde geldt voor zoekwoorden.

Je doet er dus goed aan om de 3 bovenstaande onderzoeken te vergeten.

En snel ook.

#2: De Onzichtbare Invloeden Die Vaak Vergeten Worden

Vaak wordt het idee gepromoot dat ranken via Google makkelijk is.

Dit is het standaardverhaal van marketinggoeroes:
  • 1
    Je schrijft een blogartikel.
  • 2
    Je publiceert het blogartikel op een WordPress blog.
  • 3
    En hoppakee, nu krijg je bezoekers (waarmee je meer dan €10.000 per maand verdient).

Er is alleen 1 klein probleem:

We leven helaas niet meer in 2002.

MarketingProfs deed in 2015 de volgende uitspraak:

2 Million Blog Posts Are Written Every Day.”

MarketingProfs

En dit bizarre aantal neemt met de dag toe. Veel mensen beseffen zich dat je geld kan verdienen via het internet. En dit zorgt voor steeds meer concurrentie.

Scoren Op Google Is Niet Meer Wat Het Is Geweest

Het idee dat je snel kan ranken in Google is perfect voor degene die een "online geld verdienen" cursus verkopen, maar helaas niet voor jou en mij.

Tegenwoordig heb je meer dan een blogpost nodig om te ranken in Google.

Hier zijn een aantal factoren om rekening mee te houden:

  • Hoe oud is jouw website? En wat is de waarde van jouw website?
  • Is het artikel relevant aan het zoekwoord? Is het artikel waardevol? En beantwoord het artikel alle vragen van de lezer?
  • Wanneer is het artikel gepubliceerd?
  • Zijn er andere websites die naar het artikel linken (externe links)? En zo ja, zijn deze websites gerelateerd aan jouw site? En zijn deze sites van hoge kwaliteit?
  • Staan er andere artikelen op jouw website die verwijzen naar het artikel (interne links)?
  • Bevat het artikel afbeeldingen, video’s en andere elementen die de leesbaarheid verbeteren?

En zo zijn er tientallen dingen te bedenken die essentieel zijn om te ranken via Google, maar dat is een artikel voor een ander keer.

Mijn punt is:

Er zijn veel onzichtbare factoren die bepalen of jouw blogartikel op de 1e pagina van Google verschijnt. 

Iedereen die beweert dat je dit snel en simpel kan doen, die liegt.

Het vergt veel tijd en energie om bovenaan in Google te verschijnen."

De Waarheid

#3: Dit Zijn De 3 Manieren Om (Online) Aandacht Te Krijgen

Zo. Je weet nu waarom veel onderzoeken over de "ideale lengte" onzin zijn.

En je weet ook dat ranken via Google verder gaat dan het schrijven van meerdere blogartikelen.

Goed bezig.

Je weet nu meer dan de gemiddelde ondernemer. Er is alleen nog één klein dingetje waar ik je voor wil waarschuwen:

Veel ondernemers focussen zich teveel op Google.

Ze proberen alle zoekmachine optimalisatie trucjes toe te passen, in de hoop dat ze op de eerste pagina van Google verschijnen, en veel bezoekers krijgen.

Geef mij aandacht!

De gemiddelde ondernemer die blogartikelen schrijft, maar geen bezoekers krijgt.

Dit Is Een Gruwelijke Fout...

Je schrijft niet voor een zoekmachine. Je schrijft voor de lezer. En volgens Neville Medhora zijn er 3 manieren om de aandacht van de lezer te krijgen:

  • 1
    Lezers geven aandacht aan dingen die nieuw zijn. 
    Denk bijvoorbeeld aan het nieuws. Dagelijks zijn er miljoenen Nederlanders die nieuwsberichten volgen. Ze willen weten wat er in de wereld speelt.
  • 2
    Lezers geven aandacht aan dingen die controversieel zijn. 
    Denk bijvoorbeeld aan tegen de stroom ingaan. Als er veel wordt gesproken over positief denken, en er is een schrijver die een artikel publiceert met de titel “het positieve van negatief denken”, dan is de kans op aandacht groot.
  • 3
    Lezers geven aandacht aan dingen die nuttig zijn.
    Denk bijvoorbeeld aan een blogpost zoals deze. Je wil weten wat de ideale lengte voor een blogartikel is. En aan de hand van 5 geheimen (en een bonus) ontdek je het antwoord op jouw vraag.

Als jij een artikel wil schrijven die hoog rankt in Google, dan moet je op zijn minst een artikel schrijven die de aandacht waard is.

Het is lastig om constant dingen te vinden die nieuw of controversieel zijn (al helemaal wanneer je een zelfstandige zzp’er bent).

Het is dus verstandig om je te focussen op nuttige artikelen. Hier wil ik wat dieper op ingaan bij het volgende geheim:

#4: De Factor Die 10x Belangrijker Dan Lengte Is

Goed. Je weet nu dat je de lezer zo goed mogelijk moet helpen.

De vraag die jij jezelf dus moet stellen is:

  • Beantwoord mijn blogartikel alle vragen van de lezer?

Of als je voor de gouden mediale wil gaan:

  • Beantwoord mijn blogartikel alle vragen van de lezer beter dan mijn concurrenten?

Waar het simpelweg op neer komt:

De Ideale Lengte Van Een Blogartikel Is Als De Rok Van Een Vrouw. Het Moet Lang Genoeg Zijn Om Alle Vragen Van De Lezer Te Beantwoorden. En Kort Genoeg Om Het Interessant Te Houden.

De ideale lengte van een blogartikel is als een rok van een vrouw!

Ja, je mag deze afbeelding gerust op jouw website gebruiken (zet wel even een linkje naar de rechtmatige eigenaar;)

  • Beantwoord jouw blogartikel alle vragen beter dan jouw concurrentie? Zo ja, dan weet je dat je op goede spoor zit!

Vanaf hier draait het voornamelijk om het promoten van jouw blogpost.

Opmerking: Ik hoop nu dat je inziet dat de lengte er niet toedoet. Wat er echt toedoet is dat jij jouw lezer zo goed mogelijk helpt (en alle vragen beantwoord).

#5: Vergeet Het Verhaal Van De Goudvis

Wanneer ik de bovenstaande geheimen met ondernemers deel, dan krijg ik 3 van de 10 keer hetzelfde bezwaar naar mijn hoofd geslingerd:

“Mensen hebben tegenwoordig de aandachtsspanne van een goudvis, en dit is waarom het beter is om korte blogartikelen te schrijven.”

En weet je wat?

Ik begrijp het dat veel ondernemers hier in geloven.

Echter, het is een mythe die zich als een bosbrand over het internet verspreidt.

Hoi! Ik ben een goudvis!

Is jouw aandachtsspanne groter?

De waarheid is:

Er zit een groot verschil tussen de mensen die naar een zoekwoord zoeken. Zo heeft niet elke bezoeker dezelfde vraag. Dus wanneer jouw blogartikel alle vragen beantwoord, dan krijgt elke bezoeker wat hij of zij wil.

Er Is Alleen 1 Belangrijke Voorwaarde:

Jouw blogartikel moet leesbaar zijn!"


Want kijk:

Uit onderzoek blijkt dat veel bezoekers scannend lezen:

Aantal Gelezen Woorden Webtekst

De conclusie van een onderzoek van Nielsen.

En daarom is het essentieel om afbeeldingen, tussenkopjes en zo af een toe een video te gebruiken. Dit zodat de lezer exact weet waar het antwoord op zijn vraag staat.

Bonus: De 5 Stappen Om De Ideale Lengte Te Bepalen In Jouw Niche

Goed. Het is nu duidelijk dat er niet écht een ideale lengte bestaat. Echter, er is een simpel stappenplan om te ontdekken welke lengte bezoekers in jouw niche waarderen.

Het is eenvoudig en het neemt slechts 5 minuten in beslag.

Hier is het stappenplan:

  • 1
    Open een incognito venster in de internetbrowser van je computer.
  • 2
    Zoek via Google.nl naar het zoekwoord waar wil jij op wil ranken.
  • 3
    Open de eerste 3 zoekresultaten (let op: open geen advertenties, maar alleen organische zoekresultaten).
  • 4
    Bekijk hoeveel woorden elk artikel heeft en schrijf dit op (kopieer de tekst bijvoorbeeld in een word bestand, en gebruik de “aantal woorden” functie).
  • 5
    Bereken het gemiddelde aantal woorden van de top 3 zoekresultaten (tel alle woorden bij elkaar op en deel het door 3).

Zo. Nu heb je een richtlijn. Deze richtlijn is allesbehalve perfect, maar het geeft je een goed idee van hoelang jouw blogartikel ongeveer moet zijn.

Als je het helemaal goed wil doen, herhaal het bovenstaande stappenplan via jouw mobiel.

En kijk of er vragen zijn die jouw concurrentie niet beantwoord. En wanneer dit het geval is, zorg er dan voor dat jij deze vragen WEL beantwoord in jouw blogartikel. Veel blogsucces!

CopyHop Team

Wij ondersteunen ondernemingen door toegang te geven tot de markt, communities en content marketing expertise. Missie: Samen bouwen we een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. Doe je mee? Neem contact op of bekijk de vacatures.


Mogelijk ook interessant:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>