.st0{fill:#FFFFFF;}

Hoe Vaak Moet Je Bloggen? 3 Mythes Ontmaskerd + 7 Tips 

Door  CopyHop Team

Alle blogcoaches hebben een antwoord op de vraag "hoe vaak moet je bloggen?".

Maar niet elke blogcoach spreekt de waarheid.

In dit artikel ontdek je de 3 grootste mythes.

Plus: Ik geef je 7 simpele tips waarmee je ontdekt hoe vaak je écht moet bloggen.

Laten we beginnen.

Hoe Vaak Moet Je Bloggen?

More...

3 Mythes Over Hoe Vaak Je Moet Bloggen

Wanneer je via Google zoekt naar “hoe vaak moet je bloggen”, dan zijn er maar liefst 65.900 zoekresultaten:

Hoe Vaak Moet Je Bloggen? Zoekresultaten Van Google

Bekijk een paar van deze zoekresultaten, en je raakt alleen maar meer verward. Het is een doolhof voor volwassenen, waarbij een helder antwoord ver te zoeken is. 

Er zijn verschillende “onderzoeken” gedaan naar hoe vaak je moet bloggen.. 

De bekendste is die van Hubspot.

Helaas zijn er veel bloggers die dit onderzoek klakkeloos overnemen, zonder te checken hoe volledig dit onderzoek is. En als gevolg hiervan worden er vele mythes de wereld in gebracht. 

“Ja, Maar Thijmen… Als Er Onderzoek Is Gedaan... Dan Is Het Toch Zo?”

Als dit is wat je denkt, dan ben je naïef.

Niks mis mee.

Ook ik was naïef, sterker nog...

… Vroeger was ik zo naïef dat ik alles geloofde wat op het internet stond.

Gelukkig ben ik nu een stukje ouder en wijzer. Ik geloof niet meer in reusachtige apen die van plan zijn om de wereld over te nemen.

Goed.

Even zonder dollen:

Homer Vindt Onderzoek Geweldig

Er zijn genoeg redenen waarom het onderzoek van Hubspot onvolledig is:

  • Het onderzoek wat de lezer krijgt te zien krijgt is evergreen
    Hubspot heeft er opzettelijk voor gekozen om geen datum te benoemen. En aangezien alles tegenwoordig zo snel veranderd, is de vraag of dit onderzoek nog relevant is.
  • Het onderzoek wat de lezer krijgt te zien krijgt is een marketing tool
    Aan het einde van de dag is Hubspot een commercieel bedrijf. Als er geld in het laatje komt dan is meneer de directeur tevreden. Ze gebruiken dit onderzoek als een weggevertje. Je hoeft alleen je E-mailadres achter te laten, en hoppakee, nu heb je toegang tot een onderzoek waarvan je niet weet of het relevant.
  • En zo kan ik nog wel even doorgaan…

Om helderheid te scheppen wil ik de volgende 3 mythes ter sprake brengen.

Mythe #1: Meer Bloggen = Meer Bezoekers

Hier is de “sexy afbeelding” die deze mythe de wereld in helpt:

Hoe Vaak Moet Je Bloggen? Onderzoek Van Hubspot

Zoals je ziet, het is een prachtig plaatje. En voor de visuele lezers onder ons, deze grafiek maakt in 1x duidelijk dat meer bloggen meer bezoekers betekend.

Echter, om de eerder genoemde redenen kunnen we dit onderzoek niet serieus nemen.

Als dit de waarheid zou zijn, dan surft iedere ondernemer naar sitedeals.nl. En voor een paar cent woord laat je tientallen blogs schrijven, die je vervolgens publiceert op jouw site, en ineens krijgt je meer bezoekers en inkomsten. Was het maar zo simpel.

Mythe #2: Meer Gepubliceerde Blogartikelen = Meer Bezoekers

Ook hier is een “sexy afbeelding” voor te vinden:

Hoe Vaak Moet Je Bloggen? Onderzoek Van Hubspot

Het zijn dit soort sappige details waar ondernemers hun vingers bij aflikken. Het schept helderheid. Je weet exact wat je moet doen om snel en eenvoudig bovenaan in Google te komen. Je schrijft simpelweg meer dan 400 artikelen, en boem, in één keer krijg je meer bezoekers en omzet dan je aankan.

Mocht je het nog niet doorhebben:

Ik ben sarcastisch.

Ook hier geldt:

Als het echt zo simpel zou zijn, dan zou iedereen (inclusief mijn oma en de kat van mijn moeder) een website opzetten, en deze vol knallen met blogartikelen van een paar cent per woord.

Hier is nog een mythe:

Mythe #3: Er Is Een Gouden Regel Om Te Bepalen Hoe Vaak Je Moet Bloggen

Je weet nu dat er veel onzin op het internet te vinden is. Naast de prachtige afbeeldingen van het Hubspot onderzoek, is er nog een “onbewezen onderzoek” die ik veelal op andere sites zie.

Veel bloggers doen uitspraken zoals:

  • Publiceer je meer dan 1 artikel per dag? Dan ben je een nieuwsblog.
  • Publiceer je 1 artikel per dag? Dan ben je een professioneel blog.
  • Publiceer je 3 a 5 artikelen per week? Dan ben je een bijna professioneel blog.
  • Bla… Bla… Bla… Bla..

Geloof jij in mythes?

In het beste geval creëren deze bloggers leuke namen voor elke categorie (ik bedoel maar, wie vind het niet leuk om hardop te lachten tijdens het lezen;).

In Het Ergste Geval Creëren Deze Bloggers Voorspellingen Voor Elke Categorie...

Bijvoorbeeld: Blog je 3 artikelen per week? Dan is de kans op (veel) geld groot.

Ik moet toegeven:

Dit soort adviezen maken het voor iedereen duidelijk wat hij of zij kan verwachten: schrijf X artikelen per week, en je krijgt Y. Alleen de waarheid is dat dit advies incorrect is.

Ja, dit advies klinkt goed op papier. Maar in de echte wereld ligt het gecompliceerder.

Voorbeeld:

Huffington Post publiceerde in 2013 ongeveer 1800 artikelen per dag. Dat is 1 blogartikel per 58 seconden. En dit was in 2013. Ik durf te wedden dat dit aantal vandaag de dag groter is.

Daar tegenover staat een blogger zoals Mark Manson.

Volgens Similarweb krijgt Markmanson.net maandelijks 1.720.000 bezoekers:

Bezoekers Markmanson.net

Het grappige? Mark schrijft ongeveer 1x per maand een blogartikel. En eerlijk is eerlijk, voorheen lag dit aantal een stuk hoger: 2 a 4 artikelen per maand.

Zoals je ziet:

Er zit een groot verschil tussen de output van Mark en de Huffinton Post, maar beiden zijn enorm succesvol wat ze doen. Er zijn dus geen absolute waarheden over hoe vaak je moet bloggen.

Maar er zijn wel een aantal manieren om een richtlijn te vinden voor jouw situatie. Hoe je dit doet ontdek je aan de hand van 7 simpele tips. Lees gauw verder.

7 Tips Om Te Ontdekken Hoe Vaak Je Moet Bloggen

Opmerking: Er zijn veel factoren die bepalen hoe vaak je moet bloggen. En dit is waarom niemand je kan vertellen hoeveel artikelen je per dag, week of maand moet publiceren.

Ik weet het.

Dit is niet wat je wil horen.

Maar ik vind eerlijkheid belangrijker dan het feit of jij me wel of niet aardig vindt.

Sorry, voor valse hoop moet je bij mijn concurrenten zijn. Echter, als jij niet bang voor de waarheid bent...

Tips Voor Jou

... En je wilt een echt antwoord - gebaseerd op feiten - dan doe je er slim aan om de onderstaande tips te bekijken:

Tip #1: De Vraag Die Alleen Jij Kan Beantwoorden

Het is ironisch:

Je bent opzoek naar het antwoord op de vraag “hoe vaak moet je bloggen?”.

Waarom ironisch?

Nou kijk:

Jij bent de enige die deze vraag kan beantwoorden. Je hebt alleen begeleiding nodig om deze vraag te beantwoorden.

Deze begeleiding krijgt je in dit artikel.

Hier zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

  • Wat is het doel van jouw blog?
    Het verbaasd me hoe weinig ondernemers hier over nadenken. Ze hebben gehoord dat bloggen een goede manier is om meer omzet te draaien. En zonder te kijken of een blog geschikt is voor hun, beginnen ze aan het blogavontuur.
  • Wat zijn jouw verwachtingen?
    Bloggen is geen snelweg naar een leven vol met kreeft, kaviaar, en andere luxes. Bloggen doe je voor de lange termijn. En natuurlijk ook omdat je het leuk vindt. Althans, dat hoop ik.
  • Hoe serieus neem jij je blog?
    Veel ondernemers beginnen aan een blog, en weinig krijgen succes. Als jij zonder duidelijk doel begint bloggen, dan is de kans groot dat aansluit bij de ondernemers die falen met bloggen.
  • Wat levert jouw blog je op?
    Dit kan een pijnlijke vraag zijn, maar er zijn veel ondernemers die tienduizenden euro’s in hun blog investeren, zonder dat ze hier echt wat voor terugzien.
  • Hoeveel tijd heb je per maand om aan je blog te besteden?
    Als jij Nederlands grootste nieuwsblog wil oprichten, en je hebt slechts 10 minuten per maand om aan je blog te werken, dan is het logisch dat je minder artikelen publiceert dan Huffington Post. En het is ook logisch dat je op deze manier niet succesvol wordt;).
  • In welke niche heb jij een blog?
    Veranderen er constant dingen in jouw niche (bijvoorbeeld: politiek, gadgets, roddels, nieuws, etc.)? Dan is het sim om veel artikelen te publiceren. Echter, veranderd er vrij weinig in jouw niche (bijvoorbeeld: advies om meer zelfvertrouwen te krijgen)? Dan kan je er mee wegkomen om minder artikelen te publiceren.
  • Is er een periode waarin jouw niche meer aandacht krijgt?Bijvoorbeeld: Een blog over de beste valentijn cadeau’s, krijgt in februari meer aandacht dan in de andere maanden.

Dit zijn allerlei dingen om rekening mee te houden. En dan nog iets:

Tip #2: Verdiep Je In De Basis Van Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Heb de 3 mythes bekeken? Zo ja, dan weet je dat 400+ artikelen niet per se betekend dat je veel bezoekers krijgt.

Zelfs kwalitatieve artikelen kunnen op de laatste pagina van Google eindigen.

We leven helaas niet meer in 2012.

Als je bezoekers via Google wil, dan moet jij je verdiepen in de basis van SEO (zoekmachine optimalisatie).

Hier zijn vele cursussen over te vinden, en in de toekomst schrijf ik hier een apart artikel over.

Tip #3: Focus Je Op Kwaliteit

Zoals ik al zei:

Iedereen kan naar een blog volproppen met teksten die je voor een paar cent per woord koopt via sitedeals.nl.

En hoewel dit zo'n 10 jaar geleden werkte...

… tegenwoordig is er een stuk meer voor nodig om online aandacht te krijgen.

Volgens Neville Medhora zijn er 3 manieren om aandacht te krijgen:

  • 1
    Lezers geven aandacht aan dingen die nieuw zijn. 
    Gadgets. Nieuws. Updates van bekende personen. Enzovoort. Enzovoort.
  • 2
    Lezers geven aandacht aan dingen die controversieel zijn. 
    Tegen de stroom ingaan. Als iedereen spreekt over "the law of attraction", dan kan je veel aandacht krijgen door een goed onderbouwd artikel te schrijven over waarom "the law of attraction" onzin is.
  • 3
    Lezers geven aandacht aan dingen die nuttig zijn.
    Dit blogartikel is hier een perfect voorbeeld van. Jij hebt een vraag, ik geef antwoord.

Als je advies geeft dan kan je het best artikelen schrijven die extreem nuttig zijn. Het liefst nog beter dan die van jouw concurrenten/collega’s (maar net hoe je ze wil noemen;).

En kwaliteit kost tijd. Of een zak met geld als je het door iemand anders laat doen.

Echter, heb je verstand van marketing en SEO (tip #2)? Dan zul je zien dat een kwalitatief artikel een asset is die zichzelf vroeg of laat terugbetaald.

Tip #4: Ga Voor Consistentie

Heb jij een team van superbloggers? Of ben je zelf iemand die zonder moeite 5000 kwalitatieve woorden per dag schrijft?

Goed.

In dit geval kan je elke dag een artikel publiceren, totdat je over elk zoekwoord in jouw niche een kwalitatief artikel hebt.

Het klopt dat je op deze manier snel kan groeien.

Alleen het ding is:

De meeste van ons beschikken niet over een team van superbloggers.

En veel ondernemers zeggen dat ze te weinig tijd hebben om te schrijven.

Wat nu?

In dit geval wil ik je vragen om even diep adem te halen. Adem in. Adem uit. Adem in. Adem uit. Herhaal dit riedeltje minimaal 10 keer. En probeer je op je ademhaling te focussen.

Zo. Nu je met beiden benen op de grond staat is het...

Tijd Om Een Realistisch Doel Te Stellen

Waarom een realistisch doel?

Simpel:

Veel ondernemers overschatten wat ze kunnen doen in een week, en ze onderschatten wat ze kunnen doen in een jaar. Ik wil mijn punt duidelijk maken aan de hand van een voorbeeld:

Stel. We hebben 2 ondernemers.

  • 1
    Ondernemer Piet.
  • 2
    En ondernemer Henk.

Ondernemer Piet

  • Piet is razend enthousiast. Hij las een artikel met redenen om te bloggen. Hij is ervan overtuigd dat hij een blog moet starten, en uit enthousiasme stelt hij als doel om 5 artikelen per week te publiceren. De eerste 2 weken lukt hem dit. Wel raakt Piet steeds minder enthousiast. Hij heeft onderschat hoeveel tijd het bloggen in beslag neemt. En omdat Piet in de derde week nog geen resultaat ziet, besluit hij om de handdoek in de ring te gooien. Hij heeft nu negatieve associaties met bloggen. En als zijn ondernemende vrienden aan hem vragen of bloggen de moeite waard is, dan zeg hij kortaf: “rot op met met bloggen… het kost tijd… tijd… en nog eens tijd… en aan het eind heb je spijt… spijt… en nog eens spijt”.

Op naar...

Ondernemer Henk

  • Ook Henk is razend enthousiast. Hij weet dat bloggen veel kan betekenen voor zijn bedrijf op de lange termijn. In de eerste 2 weken besluit Henk om 1 uur per dag te besteden aan het leren van zoekmachine optimalisatie. En in de andere 50 weken besluit Henk om 1 kwalitatief artikel te publiceren. Omdat Henk realistische doelen en verwachtingen heeft, staan er na een jaar 50 kwalitatieve artikelen op zijn blog. In de laatste 3 maanden kreeg Henk dagelijks nieuwe klanten. Henk heeft positieve associaties met bloggen. Wanneer zijn ondernemende vrienden aan hem vragen of bloggen de moeite waard is, dan zegt hij fluisterend: “ik wil dit eigenlijk geheim houden, maar door middel van bloggen heb ik mijn omzet in een jaar verdubbeld!”.

Zo. Ik hoop dat je nu ziet waarom het belangrijk is om een realistisch doel te stellen.

Bloggen doe je voor de lange termijn en niet voor de korte termijn.

Tip #5: Doe Dit Als Je Geen Tijd Hebt Om Te Bloggen

Als ik een euro zou krijgen voor elke ondernemer die mij verteld:

“Ja maar, ik heb geen tijd om te bloggen.”

Dan zou ik welgeteld €0 krijgen

Elke keer wanneer ik het gevoel heb dat een ondernemer op het punt staat om dit te vertellen...

... Dan onderbreek ik hem vriendelijk...

... En vraag ik hem een drietal vragen:

Zo. Als je nu nog steeds denkt “ik heb geen tijd om te bloggen”, dan raad ik je aan om iemand anders te vervelen met je gemekker. Ik heb je hierboven 3 waardevolle tips gegeven;).

Tip #6: Verander Jouw Blogstrategie

Ik heb nog een supertip voor je:

Deze tip is misschien niet 1-op-1 gerelateerd aan het onderwerp van dit artikel (hoe vaak moet je bloggen), maar indirect is deze tip goud.

Kijk:

De meeste lezers die me vragen “hoe vaak moet je bloggen?”, die willen eigenlijk weten wat ze moeten doen om hoog in Google te scoren.

En speciaal voor die lezers heb ik deze tip:

Ben je er klaar voor?

Wat? Je zegt dat je op het puntje van je stoel zit?

Goed. Ik ben blij dat je zo enthousiast bent, hier is de supertip van vandaag:

Schrijf lijstjes. Dit zijn artikelen met “X redenen om Y”, of “X tips om Y”. Dit soort artikelen zijn vrij simpel om te schrijven. En daarnaast is dit een formule voor resultaat.

Wil je hier meer over leren? Check dan dit artikel:

Tip #7: Overweeg Om Het Bloggen Uit Te Besteden

Zo. Je weet nu dat kwalitatieve artikelen belangrijk zijn. En je weet ook dat kwaliteit tijd kost.

Je hebt nu zelf een beeld van hoe vaak je moet bloggen (tenminste, wel als je dit artikel van begin tot einde hebt gelezen).

En soms kom je tot de conclusie dat uitbesteden essentieel is.

In dit geval kan ik helpen.

Klik simpelweg op de onderstaande link om een GRATIS proefopdracht te plaatsen. Ik zie je daar.

CopyHop Team

Wij ondersteunen ondernemingen door toegang te geven tot de markt, communities en content marketing expertise. Missie: Samen bouwen we een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. Doe je mee? Neem contact op of bekijk de vacatures.


Mogelijk ook interessant:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>