Alle blogcoaches hebben een antwoord op de vraag "hoe vaak moet je bloggen?".
Maar niet elke blogcoach spreekt de waarheid.
In dit artikel ontdek je de 3 grootste mythes.
Plus: Ik geef je 7 simpele tips waarmee je ontdekt hoe vaak je écht moet bloggen.
Laten we beginnen.

More...
3 Mythes Over Hoe Vaak Je Moet Bloggen
Wanneer je via Google zoekt naar “hoe vaak moet je bloggen”, dan zijn er maar liefst 65.900 zoekresultaten:

Bekijk een paar van deze zoekresultaten, en je raakt alleen maar meer verward. Het is een doolhof voor volwassenen, waarbij een helder antwoord ver te zoeken is.
Er zijn verschillende “onderzoeken” gedaan naar hoe vaak je moet bloggen..
De bekendste is die van Hubspot.
Helaas zijn er veel bloggers die dit onderzoek klakkeloos overnemen, zonder te checken hoe volledig dit onderzoek is. En als gevolg hiervan worden er vele mythes de wereld in gebracht.
“Ja, Maar Thijmen… Als Er Onderzoek Is Gedaan... Dan Is Het Toch Zo?”
Als dit is wat je denkt, dan ben je naïef.
Niks mis mee.
Ook ik was naïef, sterker nog...
… Vroeger was ik zo naïef dat ik alles geloofde wat op het internet stond.
Gelukkig ben ik nu een stukje ouder en wijzer. Ik geloof niet meer in reusachtige apen die van plan zijn om de wereld over te nemen.
Goed.
Even zonder dollen:

Er zijn genoeg redenen waarom het onderzoek van Hubspot onvolledig is:
Om helderheid te scheppen wil ik de volgende 3 mythes ter sprake brengen.
Mythe #1: Meer Bloggen = Meer Bezoekers
Hier is de “sexy afbeelding” die deze mythe de wereld in helpt:

Zoals je ziet, het is een prachtig plaatje. En voor de visuele lezers onder ons, deze grafiek maakt in 1x duidelijk dat meer bloggen meer bezoekers betekend.
Echter, om de eerder genoemde redenen kunnen we dit onderzoek niet serieus nemen.
Als dit de waarheid zou zijn, dan surft iedere ondernemer naar sitedeals.nl. En voor een paar cent woord laat je tientallen blogs schrijven, die je vervolgens publiceert op jouw site, en ineens krijgt je meer bezoekers en inkomsten. Was het maar zo simpel.
Mythe #2: Meer Gepubliceerde Blogartikelen = Meer Bezoekers
Ook hier is een “sexy afbeelding” voor te vinden:

Het zijn dit soort sappige details waar ondernemers hun vingers bij aflikken. Het schept helderheid. Je weet exact wat je moet doen om snel en eenvoudig bovenaan in Google te komen. Je schrijft simpelweg meer dan 400 artikelen, en boem, in één keer krijg je meer bezoekers en omzet dan je aankan.
Mocht je het nog niet doorhebben:
Ik ben sarcastisch.
Ook hier geldt:
Als het echt zo simpel zou zijn, dan zou iedereen (inclusief mijn oma en de kat van mijn moeder) een website opzetten, en deze vol knallen met blogartikelen van een paar cent per woord.
Hier is nog een mythe:
Mythe #3: Er Is Een Gouden Regel Om Te Bepalen Hoe Vaak Je Moet Bloggen
Je weet nu dat er veel onzin op het internet te vinden is. Naast de prachtige afbeeldingen van het Hubspot onderzoek, is er nog een “onbewezen onderzoek” die ik veelal op andere sites zie.
Veel bloggers doen uitspraken zoals:

In het beste geval creëren deze bloggers leuke namen voor elke categorie (ik bedoel maar, wie vind het niet leuk om hardop te lachten tijdens het lezen;).
In Het Ergste Geval Creëren Deze Bloggers Voorspellingen Voor Elke Categorie...
Bijvoorbeeld: Blog je 3 artikelen per week? Dan is de kans op (veel) geld groot.
Ik moet toegeven:
Dit soort adviezen maken het voor iedereen duidelijk wat hij of zij kan verwachten: schrijf X artikelen per week, en je krijgt Y. Alleen de waarheid is dat dit advies incorrect is.
Ja, dit advies klinkt goed op papier. Maar in de echte wereld ligt het gecompliceerder.
Voorbeeld:
Huffington Post publiceerde in 2013 ongeveer 1800 artikelen per dag. Dat is 1 blogartikel per 58 seconden. En dit was in 2013. Ik durf te wedden dat dit aantal vandaag de dag groter is.
Daar tegenover staat een blogger zoals Mark Manson.
Volgens Similarweb krijgt Markmanson.net maandelijks 1.720.000 bezoekers:

Het grappige? Mark schrijft ongeveer 1x per maand een blogartikel. En eerlijk is eerlijk, voorheen lag dit aantal een stuk hoger: 2 a 4 artikelen per maand.
Zoals je ziet:
Er zit een groot verschil tussen de output van Mark en de Huffinton Post, maar beiden zijn enorm succesvol wat ze doen. Er zijn dus geen absolute waarheden over hoe vaak je moet bloggen.
Maar er zijn wel een aantal manieren om een richtlijn te vinden voor jouw situatie. Hoe je dit doet ontdek je aan de hand van 7 simpele tips. Lees gauw verder.
7 Tips Om Te Ontdekken Hoe Vaak Je Moet Bloggen
Opmerking: Er zijn veel factoren die bepalen hoe vaak je moet bloggen. En dit is waarom niemand je kan vertellen hoeveel artikelen je per dag, week of maand moet publiceren.
Ik weet het.
Dit is niet wat je wil horen.
Maar ik vind eerlijkheid belangrijker dan het feit of jij me wel of niet aardig vindt.
Sorry, voor valse hoop moet je bij mijn concurrenten zijn. Echter, als jij niet bang voor de waarheid bent...

... En je wilt een echt antwoord - gebaseerd op feiten - dan doe je er slim aan om de onderstaande tips te bekijken:
Tip #1: De Vraag Die Alleen Jij Kan Beantwoorden
Het is ironisch:
Je bent opzoek naar het antwoord op de vraag “hoe vaak moet je bloggen?”.
Waarom ironisch?
Nou kijk:
Jij bent de enige die deze vraag kan beantwoorden. Je hebt alleen begeleiding nodig om deze vraag te beantwoorden.
Deze begeleiding krijgt je in dit artikel.
Hier zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

Dit zijn allerlei dingen om rekening mee te houden. En dan nog iets:
Tip #2: Verdiep Je In De Basis Van Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Heb de 3 mythes bekeken? Zo ja, dan weet je dat 400+ artikelen niet per se betekend dat je veel bezoekers krijgt.
Zelfs kwalitatieve artikelen kunnen op de laatste pagina van Google eindigen.
We leven helaas niet meer in 2012.
Als je bezoekers via Google wil, dan moet jij je verdiepen in de basis van SEO (zoekmachine optimalisatie).
Hier zijn vele cursussen over te vinden, en in de toekomst schrijf ik hier een apart artikel over.

Tip #3: Focus Je Op Kwaliteit
Zoals ik al zei:
Iedereen kan naar een blog volproppen met teksten die je voor een paar cent per woord koopt via sitedeals.nl.
En hoewel dit zo'n 10 jaar geleden werkte...
… tegenwoordig is er een stuk meer voor nodig om online aandacht te krijgen.
Volgens Neville Medhora zijn er 3 manieren om aandacht te krijgen:

- 1Lezers geven aandacht aan dingen die nieuw zijn.
Gadgets. Nieuws. Updates van bekende personen. Enzovoort. Enzovoort. - 2Lezers geven aandacht aan dingen die controversieel zijn.
Tegen de stroom ingaan. Als iedereen spreekt over "the law of attraction", dan kan je veel aandacht krijgen door een goed onderbouwd artikel te schrijven over waarom "the law of attraction" onzin is. - 3Lezers geven aandacht aan dingen die nuttig zijn.
Dit blogartikel is hier een perfect voorbeeld van. Jij hebt een vraag, ik geef antwoord.
Als je advies geeft dan kan je het best artikelen schrijven die extreem nuttig zijn. Het liefst nog beter dan die van jouw concurrenten/collega’s (maar net hoe je ze wil noemen;).
En kwaliteit kost tijd. Of een zak met geld als je het door iemand anders laat doen.
Echter, heb je verstand van marketing en SEO (tip #2)? Dan zul je zien dat een kwalitatief artikel een asset is die zichzelf vroeg of laat terugbetaald.
Tip #4: Ga Voor Consistentie
Heb jij een team van superbloggers? Of ben je zelf iemand die zonder moeite 5000 kwalitatieve woorden per dag schrijft?
Goed.
In dit geval kan je elke dag een artikel publiceren, totdat je over elk zoekwoord in jouw niche een kwalitatief artikel hebt.
Het klopt dat je op deze manier snel kan groeien.
Alleen het ding is:
De meeste van ons beschikken niet over een team van superbloggers.

En veel ondernemers zeggen dat ze te weinig tijd hebben om te schrijven.
Wat nu?
In dit geval wil ik je vragen om even diep adem te halen. Adem in. Adem uit. Adem in. Adem uit. Herhaal dit riedeltje minimaal 10 keer. En probeer je op je ademhaling te focussen.
Zo. Nu je met beiden benen op de grond staat is het...
Tijd Om Een Realistisch Doel Te Stellen
Waarom een realistisch doel?
Simpel:
Veel ondernemers overschatten wat ze kunnen doen in een week, en ze onderschatten wat ze kunnen doen in een jaar. Ik wil mijn punt duidelijk maken aan de hand van een voorbeeld:
Stel. We hebben 2 ondernemers.
- 1Ondernemer Piet.
- 2En ondernemer Henk.
Ondernemer Piet
Op naar...
Ondernemer Henk
Zo. Ik hoop dat je nu ziet waarom het belangrijk is om een realistisch doel te stellen.
Bloggen doe je voor de lange termijn en niet voor de korte termijn.
Tip #5: Doe Dit Als Je Geen Tijd Hebt Om Te Bloggen
Als ik een euro zou krijgen voor elke ondernemer die mij verteld:
“Ja maar, ik heb geen tijd om te bloggen.”
Dan zou ik welgeteld €0 krijgen
Elke keer wanneer ik het gevoel heb dat een ondernemer op het punt staat om dit te vertellen...
... Dan onderbreek ik hem vriendelijk...
... En vraag ik hem een drietal vragen:

- 1Wist je dat je kan leren om productief te bloggen?
Ja, echt. Hier schreef ik eerder een artikel over. Klik hier om dit artikel nu gelijk te bekijken (deze link opent in een nieuw scherm). - 2Wist je dat je jezelf kan aanleren om sneller te schrijven?
Sneller schrijver = minder tijd nodig voor een artikel. Ook hier schreef ik een artikel over. Klik hier om te ontdekken je sneller schrijft. - 3Wist je dat je bloggen kan uit laten besteden.
Ja, zelfs kwalitatieve blogs kan je uitbesteden. Je moet alleen wel de juiste tekstschrijver kiezen. Hier vertel ik je meer over bij tip #7.
Zo. Als je nu nog steeds denkt “ik heb geen tijd om te bloggen”, dan raad ik je aan om iemand anders te vervelen met je gemekker. Ik heb je hierboven 3 waardevolle tips gegeven;).
Tip #6: Verander Jouw Blogstrategie
Ik heb nog een supertip voor je:
Deze tip is misschien niet 1-op-1 gerelateerd aan het onderwerp van dit artikel (hoe vaak moet je bloggen), maar indirect is deze tip goud.
Kijk:
De meeste lezers die me vragen “hoe vaak moet je bloggen?”, die willen eigenlijk weten wat ze moeten doen om hoog in Google te scoren.
En speciaal voor die lezers heb ik deze tip:
Ben je er klaar voor?

Wat? Je zegt dat je op het puntje van je stoel zit?
Goed. Ik ben blij dat je zo enthousiast bent, hier is de supertip van vandaag:
Schrijf lijstjes. Dit zijn artikelen met “X redenen om Y”, of “X tips om Y”. Dit soort artikelen zijn vrij simpel om te schrijven. En daarnaast is dit een formule voor resultaat.
Wil je hier meer over leren? Check dan dit artikel:
Tip #7: Overweeg Om Het Bloggen Uit Te Besteden
Zo. Je weet nu dat kwalitatieve artikelen belangrijk zijn. En je weet ook dat kwaliteit tijd kost.
Je hebt nu zelf een beeld van hoe vaak je moet bloggen (tenminste, wel als je dit artikel van begin tot einde hebt gelezen).
En soms kom je tot de conclusie dat uitbesteden essentieel is.
In dit geval kan ik helpen.
Klik simpelweg op de onderstaande link om een GRATIS proefopdracht te plaatsen. Ik zie je daar.
