Zoek je via Google naar "Copywriter Amsterdam"?
Zoek niet verder:
Hieronder ontdek je 7 tips om razendsnel een goede copywriter te vinden.
(Hint: #2 is essentieel!)

More...
#1: Weet Wat Je Zoekt
Het blijft me verbazen:
Ik krijg steeds vaker mailtjes van (potentiële) cliënten. En begrijp ik ben ontzettend dankbaar dat er steeds meer ondernemers zijn die vertrouwen in mij hebben.
Echter, wat met opvalt is dat veel ondernemers niet weten wat ze zoeken.
Ze denken dat een copywriter een copywriter is.
Ze denken dat elke copywriter elke tekst kan schrijven.
En hoewel het klopt dat sommige copywriters hier mee wegkomen, voor veel woordkunstenaars is dit niet het geval.
Leestip: Benieuwd naar wat een copywriter doet? Lees dit artikel.
"Het Is Net Als Bij De Tandarts"
Er zijn verschillende werknemers met verschillende taken.
Zo zijn er bijvoorbeeld copywriter die goed zijn in “content rammen”. Oftewel: Veel woorden schrijven met een middelmatige kwaliteit.
Dit kan handig zijn wanneer je snel een blog wil laten groeien.
Maar het is niet handig om door een “content rammer” jouw verkooptekst te laten schrijven.
Goed, je begrijpt waar ik heen ga met het bovenstaande verhaal. Je wilt simpelweg de JUISTE copywriter vinden. En om dit te doen moet je exact weten wat je zoekt.
Dus wat heb je nodig...
- Heb je een verkooptekst nodig?
- Heb je SEO-artikelen nodig?
- Het je een e-mail sequence nodig?
- Het je tekst voor de advertenties nodig?
- Het je nog iets anders nodig?
- Of heb je meerdere dingen nodig (bijvoorbeeld een complete funnel)?
Denk hier even goed over na. En schrijf het desnoods ergens op. Dit maakt het vinden van een goede copywriter een stuk makkelijker. En dit voorkomt dat je dadelijk een samenwerking aangaat met iemand die eigenlijk niet geschikt is.
#2: Vermijd Deze Fout
Het komt nog iets te vaak voor:
Ondernemers die op Google zoeken naar “wat kost een copywriter?”.
De ondernemers die hier een antwoord op willen die maken een fout, het is namelijk veel beter om je te focussen op wat een copywriter je oplevert.
Ik leg het je graag uit aan de hand van een voorbeeld:
Voorbeeld:
Stel. Jij spendeert graag urenlang in de sportschool. En je vindt het geweldig om mensen te helpen bij het bereiken van hun sportdoelen.
En hoewel je leuk vindt om mensen 1-op-1 te helpen, je weet dat je op deze manier NIET duizenden mensen kan inspireren.
Dus wat doe je?
Je creëert een video cursus waarin je vrouwen (en mannen) leert hoe ze op een veilige manier kunnen afvallen.
Je bent van plan om deze cursus voor €47 te verkopen.
Er is alleen 1 klein probleem: Je weet niet hoe je dit product verkoopt. Maar gelukkig ben je zo slim om een expert in te schakelen. Na een zoektocht op Google zijn er 2 copywriters waar je interesse in hebt:
- Copywriter Willem.
- Copywriter Hans.
Copywriter Willen
Willen is een "content rammer" en vraagt €0,10 per woord. Wanneer je de verkooppagina van 10.000 woorden door hem laat schrijven, is jouw investering (10.000 x 0,10 =) €1000.
Wat blijkt? Willem schrijft hij een verkooptekst die 2% van de bezoekers in klanten converteert. Een bijzonder goede prestatie voor iemand die nog nooit een verkooptekst heeft geschreven.
Tijdens de promotie komen er 100.000 bezoekers op de verkooppagina.
Je krijgt tijdens deze promotie (100.000 x 0,02 =) 2.000 nieuwe klanten die elk €47 betalen. En dit genereert een omzet van (2.000 x 47 =) €94.000.
Dit zijn de resultaten met copywriter Willem:
- Opbrengsten: €94.000.
- Willems kosten: €1000.
- Opbrengen - Willems kosten (94.000 - 1000 =) €93.000.
Copywriter Hans
Hans is een ervaren copywriter en hij vraagt €1 per woord. Laat je de verkooppagina van 10.000 woorden door hem schrijven? Dan is jouw investering (10.000 x 1 =) €10.000.
Hans zijn verkooptekst converteert 7% van de bezoekers in klanten.
Er komen 100.000 bezoekers op de verkooppagina. En jij krijgt tijdens deze promotie (100.000 x 0,07 =) 7.000 nieuwe klanten die elk €47 betalen. En dit genereert een omzet van (7.000 x 47 =) €329.000.
Dit zijn de resultaten met copywriter Hans:
- Opbrengsten: €329.000.
- Hans’ kosten: €10.000.
- Opbrengsten - Hans’ kosten (329.000 - 10.000 =) €319.000.
En? Wat wil jij liever?
A): €93.000?
OF:
B): €319.000?
Natuurlijk kies je voor optie B.
En als het goed is dan zie je nu ook waarom je je niet moet focussen op wat een copywriter kost.
Je wilt je ALTIJD focussen op wat een copywriter jou oplevert.
Let hierbij alleen wel op:
Als een copywriter veel geld vraagt, dan betekent dit niet automatisch dat hij jou veel oplevert. Er zijn namelijk een hoop copywriters die zichzelf te gek vinden, maar helaas hebben ze nog nooit een winstgevende tekst geschreven.
En dan nog iets:
#3: Plaats Alsjeblieft Geen Advertenties Op Vacaturesites
Het klinkt aanlokkelijk:
Een site waar je een (gratis) advertentie kan plaatsen om een copywriter te vinden.
Echter, helaas is het zo dat vacaturesites alleen maar beginnende copywriters aantrekken.
Denk er maar eens over na:
Een goede copywriter die is gewild, simpelweg omdat ze schaars zijn.
Goede copywriters hebben een wachtlijst aan cliënten.
Ze hebben simpelweg te veel mogelijkheden en te weinig tijd. Ze zitten er dus helemaal niet op te wachten om vacaturesites af te struinen opzoek naar een nieuwe klus.
En dit is waarom je vacaturesites beter kan vermijden, en dan nog iets:
#4: Begrijp Het Probleem Copywriting Bureaus
Wanneer je via Google zoekt naar “copywriter Amsterdam” dan zie je dat er veel copywriting bureaus zijn (naast de vacaturesites waar we het bij de vorige tip al over hadden).
En begrijp me alsjeblieft niet verkeerd:
Ik ben een groot fan van copywriting bureaus.
Ik vind het geweldig om te zien hoe een team samenwerkt en aan de lopende band “killer copywriting” produceert.
Echter, sommige copywriting bureaus wekken de indruk dat jouw opdracht wordt uitgevoerd door een bekend copywriter. Alleen aan de achterkant van zijn “personal brand” wordt jouw taak uitgevoerd door een beginnend copywriter die voor het eerst een tekst schrijft.
Dit gebeurd natuurlijk niet bij alle copywriting bureaus, verre van.
Maar het is simpelweg iets om rekening mee te houden. En het is je goed recht om te vragen door wie jouw opdracht wordt uitgevoerd. Dus stel dat jij met een copywriting bureau in zee gaat, vraag hier dan naar.
#5: Plaats Een GRATIS Proefopdracht
Juist, je leest het goed:
Het vinden van een goede copywriter brengt tegenwoordig geen risico met zich mee.
Voorbij zijn de dagen waarop je een copywriter fors betaald, en hoopt dat hij echt een winstgevende tekst voor je schrijft.
Je kan nu namelijk een GRATIS proefopdracht plaatsen via deze website.
Er is dus geen enkel risico vanuit jouw kant.
- Ben je tevreden? Cool. Dan werken we samen.
- Ben je ontevreden? Ook cool. Even goede vrienden. En in dit geval ben jij geen cent armer, en ik kan zonder moeite in slaap vallen (omdat ik alleen betaald wil krijgen wanneer ik goed werk aflever).
Klinkt dit als iets waar je interesse in hebt?
Klik dan simpelweg op de blauwe link hieronder:
#6: Zoek Verder Dan Amsterdam
Zoal ik bij tip #5 al zei:
Goede copywriters zijn schaars.
En hoewel Amsterdam een grote stad is, toch zijn er nog zoveel plekken in Nederland waar je ook goede copywriters vindt.
Het is dus slim om je niet alleen te beperken tot Amsterdam.
Hierdoor vergroot je de kans dat je een copywriter vindt die jouw ondernemer naar het volgende level helpt.
En dan nog één laatste tip:
#7: Bouw Een IJzersterke Band
Zo. Je weet nu hoe je snel en eenvoudig een goede copywriter vindt (in Amsterdam en door de rest van Nederland). En er is nog één belangrijke tip die ik graag met je deel.
Kijk:
Als jij een serieuze ondernemer bent, dan is het onvermijdelijk dat je in de toekomst nog meer werk laat verrichten door een copywriter.
En zoals je inmiddels weet zijn goede copywriters schaars. En deze schaarste wordt in de toekomst alleen nog maar groter. Simpelweg omdat er steeds meer bedrijven zijn die de waarde inzien van een goed geschreven verkooptekst (zie tip #2).
Het zou natuurlijk jammer zijn als je het gehele zoekproces weer opnieuw moet doorlopen.
Dit is zonde en nou niet bepaald efficiënt.
Is Er Een Betere Manier?
Jazeker. Jij vindt door middel van de tips in dit artikel een goede copywriter. En als jij zo slim bent om deze copywriter te vriend te houden, dan heb jij een voorsprong op je concurrenten.
Terwijl jouw concurrenten wekenlang op zoek zijn naar een goede copywriter…
… Kost het jou slechts 15 minuten.
10 minuten om interesse te tonen, en 5 minuten om een voorstel te doen.
Zeg eens eerlijk: Welke van de 2 opties wil jij? Wil je:
- Elke keer op zoek gaan naar een nieuwe copywriter.
- Een maat bellen en een voorstel doen wat voor jullie beiden interessant is.
Natuurlijk kies je liever voor optie 2. En vrienden worden met een goede copywriter is makkelijker dan je denkt. Ik raad je aan om “How To Win Friends & Influence People” van Dale Carnegie te lezen.
Hierin ontdek je een handvol gouden tips.
En ja, je mag deze tips bij mij oefenen. Sterker nog: Ik daag je uit om hieronder een GRATIS proefopdracht te plaatsen. En misschien dat we dikke maatjes worden;).