.st0{fill:#FFFFFF;}

7 Simpele Tips Om Een Moeilijk Goede Blogger Te Worden 

Door  CopyHop Team

Wil je een verschrikkelijk goede blogger worden in 23 seconden?

Sorry.

Hierbij kan ik je niet helpen.

Echter, wanneer je dit artikel van begin tot einde leest dan word je zo snel mogelijk goed in bloggen.

Laten we gelijk beginnen:

Blogger Worden

More...

#1: Kies Een Doel Die Voor Jou Én De Lezer Interessant Is

Oké. Je wilt een blogger worden. Je moet dus schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Je moet zo snel mogelijk beginnen. Voor het einde van de week heb je 10 artikelen af.

Stop.

Niet zo snel.

Het is prima dat je enthousiast bent.

Het is zelfs tof dat je gelijk teksten wilt schrijven.

Tips Voor Jou

Met dit verlangen word je razendsnel een moeilijk goede blogger.

Alleen voorwerk is essentieel. Of je nou als een freelance blogger door het leven wil gaan. Of als je gelijk jouw eigen blog wil beginnen.

Je Moet Een Glashelder Plan Hebben

Hiermee voorkom je dat je jarenlang investeert zonder dat je er iets voor terugkrijgt.

En laten we wel zo eerlijk zijn:

Je blogt met de intentie om er iets voor terug te krijgen. Toch?

Misschien zijn het bezoekers. Misschien zijn het likes op jouw Facebook pagina. Misschien wil je dat enthousiaste lezers reageren. Of misschien wil je nieuwe cliënten of klanten.

Mijn punt is:

Je hebt een doel.

Maar je hebt ook een lezer.

En jouw doel moet interessant zijn voor jouw lezer.

Stel jij hebt als doel om uitgebreid te vertellen over het schitterende geluid van krekels. Gepassioneerd publiceer je 1 blogartikel per dag. 356 dagen later: Je komt tot de ontdekking dat niemand jouw blogartikelen leest. Waarom? Jouw doel is niet interessant voor de lezer.

Jouw Lezer Geeft Geen Haarbal Om Het Geluid Van Krekels

Sterker nog:

Jouw lezer vindt het geluid van krekels bloed irritant. Oeps.

Ja.

Het bovenstaande voorbeeld is maf.

Alleen het maakt wel het volgende punt duidelijk:

Kies een doel die voor jou en de lezer interessant is.

Doe dit.

En je legt een keigoed fundament om een succesvol blogger te worden.

#2: Begrijp Dat Dit Een Mythe Is

Je hebt het vast weleens een keer gezien:

“Hoe ik door middel van bloggen €10.000 per maand verdien”.

Het zijn claims die verrassend goed klinken. En het zijn claims die verrassend hard stinken.

Dit soort marketingberichten vertellen je hoe makkelijk bloggen is.

Met een kleine beetje tijd en energie kan jij dit ook krijgen.

Het argument? Omdat je het verdient.

Geld Verdienen

Lang verhaal kort:

Er Gaan Een Hoop Valse Claims In De Rondte

  • Waarschuwing:
    Als je niet oppast dan wordt jij het slachtoffer van deze claims.

De waarheid is dat bloggen veel tijd in de beslag neemt.

Al helemaal wanneer je een bus vol met geld wil verdienen, en je pas net begint.

Onrealistische verwachtingen zijn de reden dat beginnende bloggers opgeven. Het is spijtig om te zien. En je wilt voorkomen dat jij een van de gefaalde bloggers wordt.

Bloggen is een lange termijn strategie.

Vergeet de “snel geld verdienen” mythe.

#3: Verdiep Je In De ABC’s Van Marketing

Zoals ik bij tip #1 al zei:

Het is slecht als je een blogdoel hebt die jouw lezers niet interessant vinden.

En dit is precies waar het bij veel (beginnende) bloggers fout gaat.

Je moet weten wat jouw lezers bezighoudt.

Zowel in voor- en tegenspoed.

Je moet trouwen met jouw lezers.

En tijdens de huwelijksnacht wil je zoveel mogelijk te weten te komen.

Je Wilt Weten Wat Ervoor Zorgt Dat Jouw Lezers Niet Kunnen Slapen...

  • Waar zijn ze bang voor?
  • Wat willen ze leren?
  • Waarvoor doen ze wat ze doen?
  • Welke woorden gebruiken ze?
  • Welke boeken lezen ze?
  • Enzovoort. Enzovoort.

En Dit Is Slechts Het Begin...

Weten voor wie je schrijft is slechts 1 marketingprincipe.

En er is - natuurlijk - een legioen aan marketingprincipes.

Niet allen zijn even belangrijk. En je hoeft geen marketinggod te zijn om goede blogartikelen te schrijven, maar je wilt je de ABC’s van marketing bestuderen. Dit zijn de basisprincipes.

Lees bijvoorbeeld “Influence” van Robert Cialdini. Of “How To Win Friends And Influence People” van Dale Carnegie.

Doe dit, en je weet meer over marketing dan de gemiddelde Gert.

En als gevolg schrijf je artikelen waar jouw lezer en Google van houdt.

#4: Het Proces Om Het Bloggen Onder De Knie Te Krijgen

Ja.

Er is een proces om te leren bloggen.

Nee.

Een boek lezen maakt je niet gelijk een succesvolle blogger.

Het kan helpen. Zeker wanneer je de 2 bovenstaande boeken van begin tot einde leest.

Maar je moet meer doen dan informatie opzuigen als een spons.

Je moet hierbij denken aan:

  • Lezen
    Dit om 2 redenen: (1) Nieuwe informatie… die je kan gebruiken om geweldige blogartikelen te schrijven, en (2)...
  • Analyseren
    Alleen lezen is niet genoeg. Je moet teksten analyseren. Je wilt weten wat een tekst krachtig maakt. Wat zorgt ervoor dat een artikel de moeite is om te laat te komen? En wat zorgt ervoor dat je in slaap valt zodra je een artikel leest?
  • Onderzoeken
    Je wilt geweldige artikelen schrijven. En je wilt jouw lezers verassen met de hoeveelheid aan waardevolle informatie die je deelt. Je moet dus op plekken zoeken waar jou concurrentie nog niet heeft gezocht. Boeken. Internationale blogartikelen. YouTube filmpjes. Ted X presentaties. Podcasts. Magazines. Cursussen. Je kan het zo gek nog niet bedenken, maar om unieke en waardevolle blogartikelen te schrijven is onderzoek essentieel.
  • Schrijven
    Schokkend hé? Om een moeilijk goed blogger te worden moet je schrijven. Echter, alleen schrijven brengt je niet ver. Zorg er daarom dus voor dat je taken in dit rijtje doorloopt.
  • Herschrijven
    Schrijf jij binnen in een handomdraai blogartikelen die een Oscar verdienen? Gefeliciteerd. Jij bent een buitenaards wezen. Wij tweevoeters schrijven een tekst die “meh” is. We poetsten het blogartikel op. We voegen een metafoor toe. We proberen een taalnazi te zien. En we investeren tijd in een betere tweede versie. Nog steeds niet perfect, maar een stuk beter. Na loop van tijd leer je beter schrijven doordat je herschrijft. Sla dit dus niet over.

Deze 5 dingen wil je consistent doen. Het liefst elke dag.

#5: Zet. Dagelijks. Piepkleine. Babystapjes.

Je hebt nu een goed beeld van wat jouw blogdoel is.

Je weet dat bloggen een leerproces is.

En je weet ook wat je moet doen om beter te leren bloggen.

Nu is het tijd voor actie.

Voelt het overweldigend?

Geen paniek, mijn bloggende vriend.

Ik begrijp je. Het klopt dat het veel dingen zijn die je moet doen. En je hebt een beperkte hoeveelheid tijd.

Wat Doe Je?

Juist, je zet piepkleine babystaptjes.

Het is makkelijk om op te geven wanneer je te veel in 1 keer wil doen.

Ook ik maak deze fout - nu nog steeds - van tijd tot tijd.

Wat ik elke keer ontdek? Het is makkelijker om je op 1 klein ding per keer te focussen.

Focus je bijvoorbeeld eerst op hoe je een verschrikkelijk goede zin schrijft. Doe dit voor een week. En wanneer je dit onder de knie hebt, dan leg je de focus op een ander aspect.

  • Bekijk je jouw groei per dag? Dan lijkt het alsof je stilstaat.
  • Bekijk je jouw groei per maand? Dan ineens zie je het verschil.
  • Bekijk je jouw groei per jaar? Dan krijg je tranen in je ogen. Je denkt “mijn god, wie had gedacht dat ik ooit mijn wildste dromen zou bereiken.”

#6: Hoe Je Het Gevecht Met Je Ego Wint

Het maakt niet uit of je een beginnend blogger bent, of een 5-sterren blogger die een nieuw blogconcept op de menukaart heeft gezet.

De eerste versie van een blogartikel is slecht.

Of op zijn minst stroef.

Je kan alles over een onderwerp weten.

Je kan urenlang onderzoek doen voor jouw blogartikel.

Je kan denken dat jouw eerste versie van een artikel geweldig is.

Maar nee, dit is niet het geval.

Zelfs De Beste Schrijvers Ter Wereld Geven Toe Dat Hun Eerste Versie Slecht Is

Streef niet naar perfectie. Schrijf totdat je een artikel hebt geschreven. Stop niet vroegtijdig omdat je denkt dat dit artikel niet goed genoeg is. Blijf schrijven.

De reden waarom ik dit zeg is omdat schrijven een gevecht met jouw ego is.

Perfectionisten geven op omdat ze onrealistische verwachtingen hebben.

En optimisten schrijven artikelen die minder goed zijn dan dat ze denken.

  • Ben je perfectionistisch? 
    Schrijf een artikel in 1 keer. Bewerk het. Publiceer het. Ongeacht of je er wel of niet tevreden mee bent. Leer van dit artikel. En neem de lessen mee naar het volgende artikel.
  • Ben je optimistisch? 
    Gefeliciteerd. Je hebt het een stuk makkelijker dan de perfectionisten. Doe waar je goed in bent: Schrijf met optimisme. Heb je het artikel geschreven? Probeer dan kritisch te kijken naar wat je beter kan doen bij het volgende artikel.

#7: Steel En Bewaar De Beste Ideeën

Je hebt fantastische ideeën op zonnige dagen...

… Maar zodra de donkere wolken jouw wereld betreden…

… Dan voel jij je net als een gefrituurde goudvis zonder ideeën.

Op sommige dagen is inspiratie ver te zoeken.

Dus wat doe je? Geef je op? Ga je de hele dag films en series kijken?

Als jij bent wie ik denk dat je bent, dan zoek je een manier om te schrijven.

Hiervoor heb jij een ideeënmap nodig. Ook wel een swipefile genoemd.

Dit Is De Techniek Die Bijna Alle Professionele Schrijvers Gebruiken

Kijk:

Je wilt beter worden in bloggen. Je leest blogartikelen. En je komt aantrekkelijke ideeën tegen. Soms denk je “had ik dat maar geschreven”. En andere dagen denk je “hahahaha”.

Het is makkelijk om deze momenten te vergeten.

Dit is wat de gemiddelde Hansworst doet.

Mijn vriend, jij bent niet de gemiddelde Hansworst.

Jij bent een blogger die succes wilt, én krijgt.

Als succesvol blogger is het essentieel om deze momenten vast te leggen.

  • In de praktijk:
    Gebruikt een schrijver een metafoor die je aan het denken zet? En je laat lachen? Schrijf deze dan op in een bestand met andere inspirerende metaforen.

De volgende keer als een lezer een metafoor gebruikt die je aan het denken zet, schrijf deze dan op in een bestand met andere inspirerende metaforen.

Hetzelfde doe je voor blogtitels. En ga zo maar door.

Lukt het schrijven even niet? Dan pak je jouw ideeënmap erbij.

Laat je inspireren door het werk van andere schrijvers. En bedenk een manier om de achterliggende techniek zelf te gebruiken.

CopyHop Team

Wij ondersteunen ondernemingen door toegang te geven tot de markt, communities en content marketing expertise. Missie: Samen bouwen we een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. Doe je mee? Neem contact op of bekijk de vacatures.


Mogelijk ook interessant:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>