Vraag: Kan je bloggen op Facebook?
Antwoord: Ja.
Vraag: Is bloggen via Facebook effectief of tijdsverspilling?
Antwoord: Dit ligt aan een aantal factoren. Wanneer je dit artikel van begin tot einde leest dan weet je of deze blogstrategie voor jou is.

More...
Waarom Zou Je Bloggen Op Facebook?
Laten we er niet omheen draaien:
Facebook was meerdere keren in het nieuws.
En het nieuws is 99 van de 100 keer negatief, en bij Facebook was dit geen uitzondering.
Na de schandalen met datalekken en nep nieuws heeft de naam "Facebook" een bittere nasmaak. Met dit in gedachten is het logisch om jezelf de volgende vraag te stellen:
Waarom zou je bloggen op Facebook?

Het antwoord is simpel:
Volgens marketingfacts zijn er in Nederland maar liefst 10,1 miljoen Facebook gebruikers. En nee, dit is geen statistiek van een paar jaar terug, dit is in 2019.
Echter, voor je denkt:
“Jipiejabadabadoe. Bloggen op Facebook is een gouden kans.”
Je doet er goed aan om te weten welke voor- en nadelen kleven aan bloggen via Facebook.
De Voor- En Nadelen Van Bloggen Op Facebook
Wees gerust:
Ik verkoop geen sociale media tool.
Ik krijg geen eurocent betaald van de Facebook goden.
En ik raad geen producten aan waarin ik niet geloof.
Deze voor- en nadelen zijn dus echt.
Voordelen:
Nadelen:
7 Tips Om Te Bloggen Op Facebook Als Een PRO
Zo. Je weet nu wat de voor- en nadelen van bloggen op Facebook zijn.
Je weet nu hoe je een artikel schrijft en publiceert op Facebook.
En je weet ook dat je in dit artikel 7 simpele tips krijgt.
Je bent goed bezig.
Ik stel voor dat we gelijk beginnen met de eerste tip:
#1: Steel Dit Presentatie Principe Van Steve Jobs Hemzelf
Iedereen kan schrijven.
Maar niet iedereen kan teksten schrijven die jouw lezer bij de keel grijpt, en pas loslaat wanneer jouw lezer doet wat jij wil. *Duivelse lach: Muhahahaha*
Nu denk je waarschijnlijk:
“Thijmen, vertel… hoe schrijf je zulk soort teksten?”
Ik vertel het je graag, mijn duivelse vriend.
Er is een simpele techniek om teksten te schrijven die impact maken.

Het meesterbrein Steve Jobs (die helaas is overleden) gebruikte deze techniek tijdens zijn presentaties. Deze presentaties waren zo effectief dat Carmine Gallo er een boek over schreef.
Hier is een citaat uit het boek van Carmine:
“A Steve Jobs presentation is intended to create an experience, “a reality distortion field,” that leaves his audience awed, inspired, and wildly excited.”
Carmine Gallo
Dit Is Het Praktijk Bewezen Principe Om Succesvolle Teksten Te Schrijven
Je wilt een ervaring creëren.
Je wilt jouw lezer inspireren.
Je wilt jouw lezer iets laten voelen.
Je wilt dat jouw lezer enthousiast wordt.
Doe dit, en je ziet dat jouw geïnspireerde lezers jouw blog delen.
Dit is natuurlijk een almachtig principe.
Maar hoe doe je dit?
Hoe schrijf je teksten die impact maken?
Je ontdekt het bij de volgende tips, lees dus gauw verder...
#2: Vermijd Deze Domme Fout Die Bijna Alle Slimme Ondernemers Maken
Dit is een van de grootste fouten die bloggende ondernemers maken.
Maak jij deze fout? Dan kan je beter stoppen met bloggen.
Ongeacht het platform waarop je blogt.
Goed.
Ik zal je niet langer in spanning houden.
De fout waarover ik het heb is niet weten voor wie je schrijft.

Dit Lijkt Onschuldig, Maar Dat Is Het Absoluut Niet
Stel je voor dat Bill Gates ineens datingadvies geeft.
Stel je voor dat Elliot Hulse ineens schaakadvies geeft.
Stel je voor dat Mark Zuckerberg ineens kookadvies geeft.
In alle drie de gevallen gaat er iets mis.
Bill Gates heeft verstand van computers, maar daten? Nope.
Elliot Hulse heeft verstand van gezondheid, maar schaken? Nope.
Mark Zuckenberg heeft verstand van sociale media, maar koken? Nope.
De reden waarom Bill, Elliot en Mark geen date-, schaak- en kookadvies geven, is omdat ze een doelgroep hebben op het gebied van computers, gezondheid en sociale media.
Ze weten wie hun doelgroep is. En als ze een stuk content (of software) publiceren, dan sluit het naadloos aan bij de wensen van Sam.
Wie Sam Is?
Sam is degene voor wie jij schrijft.
En je moet zoveel mogelijk over Sam ontdekken.
Je wilt Sam bestuderen als een aardrijkskunde boek.
Heb je dit gedaan?
Dan ineens is het simpel om te bloggen (op Facebook). Je weet nu exact wat jouw lezer wil weten, en hoe je dit het beste kan communiceren. Dit is waarom copywriters zoveel tijd besteden aan de onderzoeksfase waarin ze hun doelgroep zo goed mogelijk in kaart brengen.
#3: Schrijf Een Tekst Die Goudvissen Interessant Vinden
Afleidingen zijn er in overmaat.
Het pingende geluid wanneer je een nieuw bericht krijgt.
Jouw inbox die volstaat met (ongelezen?) e-mails.
Jouw buurman die om 03:00 bij je op de deur klopt... en vraagt of jij melk in huist die hij kan gebruiken... omdat hij pannenkoeken wil bakken... maar de winkels gesloten zijn.
Oké, even zonder dollen:

Wellicht ben jij een productiviteitskoning die perfect omgaat met afleidingen.
Maar jouw lezer doet dit niet. Jouw lezer heeft de aandachtsspanne van een autistische goudvis. En je hebt bij de vorige tip geleerd dat je moet weten voor wie je schrijft.
De Ijskoude Waarheid Is Als Volgt:
Jouw lezer geeft geen drol om jou.
Jouw lezer geeft alleen om zichzelf.
Je moet dus een tekst schrijven die jouw lezer interessant vindt.
En de simpelste manier om dit te doen is door een tekst te schrijven die nuttig is. En/of iets schokkend verteld.
Geef bijvoorbeeld een aantal tips waardoor je lezer direct resultaat krijgt.
Of vertel jouw lezer over een gloednieuw onderzoek en de bevindingen.
Wil je meer tips? Bekijk dan deze gids met 100+ blogtips.
#4: Je Hebt 1 Kans… Verpest ‘M Niet...
Look
If you had
One shot
Or one opportunity
To seize everything you ever wanted
In one moment
Would you capture it
Or just let it slip?”
Eminem
Terugkomend op de vorige tip:
Jouw lezer is als een autistische goudvis.
Je hebt dus 1 kans om zijn aandacht te grijpen.
Dus het is logisch dat je deze kans optimaal moet benutten.
Wat Is Het Eerste Dat Jouw Lezer Ziet?
Juist, de titel van jouw blogartikel.
En dit is waarom je een pakkende blogtitel moet creëren die zijn aandacht opeist.
Je doet er goed aan om praktijk bewezen formules te gebruiken.
Kijk voor de grap eens naar de cover van de Cosmopolitan.
Deze titels zijn geschreven met het doel om je aandacht te trekken.
Stel jij bent een hondentrainer. En stel je ziet de volgende titel op de voorkant van de Cosmopolitan “het geheim om hem voor je winnen in 24 uur”. Dan kan jij deze titel ombuigen naar “het geheim om jouw hond te trainen in 24 uur”.
Wil je meer tips om pakkende titels te creëren? Bekijk dan dit artikel met tips om pakkende blogtitels te maken.
#5: Bouw Een Waterglijbaan Zoals “De Blits”
Je wilt natuurlijk dat jouw lezer jouw tekst van begin tot einde leest (en actie onderneemt).
Om dit te doen moet je een glijbaan bouwen.
Niet zomaar een glijbaan.
We hebben het hier over “de Blits” uit Duinrell.
Met een snelheid van maar liefst 60 kilometer per uur raas je naar beleden.
Er is geen andere mogelijkheid dan van boven naar beneden glijden. Elk onderdeel van de glijbaan zorgt ervoor dat je bij het einde uitkomt.
En wanneer je bij het einde aankomt, dan denk je automatisch:
“Wow, Wat Een Verschrikkelijk Gave Ervaring”
Hetzelfde wil je doen in jouw blogartikel.
Elke zin in jouw blogartikel heeft 1 simpel doel:
Ervoor zorgen dat jouw lezer de volgende zin leest.
En zo glijdt jouw lezer met 60 kilometer per uur van boven naar beneden.
Heeft je lezer jouw blogartikel gelezen? Dan heeft hij een geweldige ervaring achter de rug. En hij wilt onmiddellijk weten wat de volgende stap is (meer hierover bij tip #7).
Hoe je een glijbaan binnen jouw blogartikel bouwt?
Haal inspiratie uit dit artikel.
Kijk naar hoe dit artikel in elkaar steekt.
In de toekomst schrijf ik hier een apart artikel over.
Voor nu doe je er slim aan om te kijken naar populaire bloggers binnen jouw niche.
#6: Prikkel Het Oog
Eerlijk is eerlijk:
Als je wil bloggen op Facebook dan zijn de visuele opties beperkt, maar het is slim om de beschikbare opties in te zetten.
Gebruikt bijvoorbeeld een quote van de expert binnen jouw markt.
Voeg een beeldend plaatje toe aan jouw blogartikel.
Enzovoort. Enzovoort.
Zorg er simpelweg voor dat jouw blogartikel er uitnodigend uitziet.

Je hoeft jouw blogartikel niet als een kerstboom te versieren.
Maar een plaatje en een quote maakt het een stuk aantrekkelijker om jouw blogartikel te lezen. Je doet er dus slim aan om hier rekening mee te houden.
Bonustip: Wil je weten hoe je geweldige blog afbeeldingen maakt? Bekijk dan dit artikel waarin ik je mijn favoriete tool aanraadt (=100% gratis).
#7: Vertel Sam Wat De Volgende Stap Is
Heb je goed opgelet?
Of heb je in iedere geval tip #1 gelezen?
Zo ja, dan weet je dat je voor jouw goede vriend Sam schrijft.
En nadat je een geweldig blogartikel hebt geschreven door middel van de bovenstaande tips, is Sam geïnteresseerd in wat jij nog meer te bieden hebt.
Dit is waarom je Sam wil vertellen wat de volgende stap is.

Het maakt niet uit wat het is, maar je wilt Sam vertellen wat hij moet doen.
Het #1 Geheim Om Elke Dag Nieuwe Klanten Te Krijgen Via Jouw Blog
Zo. Je weet nu meer over bloggen op Facebook dan de meeste ondernemers ooit zullen weten. Maar er is nog iets wat ik je wil vertellen, ik heb het over het #1 bloggeheim.
Hiermee is het super simpel om dagelijks nieuwe klanten te krijgen.
Dit geheim is te waardevol om zomaar weg te geven.
Maar wanneer jij hieronder je beste e-mail achterlaat dan stuur ik het naar je toe. Gratis en voor niets.