.st0{fill:#FFFFFF;}

Blog Schrijven? Deze 12 Tips Maken Het 3x Zo Makkelijk Voor Je 

Door  CopyHop Team

Wil je een goede blog schrijven? Een blog die waardevol is voor je lezers?

Zo ja, zoek niet verder:

Hier ontdek je 12 simpele tips om snel goede blogartikelen te schrijven.

Laten we gelijk beginnen...

Blog Schrijven

More...

#1: Doe Dit Wanneer Het Je Eerste Blogartikel Is

#2: Begrijp Het Doel Van Een Blogartikel

Quizvraag: Wat is het begindoel van een blogartikel?

Is het…

  • 1
    Nieuwe klanten en cliënten krijgen.
  • 2
    Naamsbekendheid opbouwen.
  • 3
    Het gesprek beginnen.

Het juiste antwoord is C.

Waarom ik je deze vraag stel?

En waarom het antwoord in hemelsnaam C is?

Ik ben blij dat je het vraagt;).

Bloggen is een geweldig promotiemiddel. Er zijn bizar veel ondernemers die veel geld verdienen door te bloggen. Maar dit zijn de ondernemers die het volgende begrijpen:

Er Zit Een Groot Verschil Tussen Het “Begin- En Einddoel”

Het is begrijpelijk wanneer je nieuwe klanten en cliënten wil krijgen (einddoel).

Maar de lezer verwacht in jouw artikelen geholpen te worden.

En als jij in jouw artikelen vertelt hoe geweldig je bent, en waarom hij/zij met jou in zee moet gaan, dan help je de lezer NIET. Wellicht denk je dat je jezelf helpt, maar dit is niet het geval.

Het begindoel is jouw lezer helpen.

Je begint het gesprek.

En naar aanleiding van dit gesprek bepaald de lezer of jij te vertrouwen bent.

Wees dus niet als een gladde autoverkoper. Wees behulpzaam (meer hierover bij tip #7).

#3: Doorloop Deze 4 Stappen Voordat Je Begint Met Schrijven

Laten we er niet omheen draaien:

Het leeuwendeel van de ondernemers houdt niet van schrijven.

Ook ik had een afkeer tegen schrijven. Met de nadruk op had. Er is namelijk een simpele methode waarmee je het schrijven van blogartikelen leuk maakt.

Wil je weten hoe je dit doet? Als in vandaag?

Goed, mijn vriend.

Het enige wat je hoeft te doen is dit 4-stappenplan volgen.

#4: Ga Voor Een Praktijk Bewezen Blogformule

Jij en ik leven in een geweldige tijd.

Er is tegenwoordig een Atlantische Oceaan aan data beschikbaar.

We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. We moeten kijken naar wat werkt, en het vervolgens implementeren.

Op het gebied van bloggen zijn er veel analyses gedaan.

Uit deze analyses stroomden zeeën aan waardevolle informatie.

Wist je bijvoorbeeld dat er praktijk bewezen blog formules zijn?

Hierbij moet je denken aan:

  • Lijstjes blogartikelen, bijvoorbeeld:
    - 13 Redenen Waarom Nederland Een Giga Probleem Heeft In 2023
    - 7 Tips Om Je Tanden In 23 Minuten Witter Te Maken
    - 15 Stappen Om De Liefde Van Je Leven Te Vinden
  • Hoe je... blogartikelen, bijvoorbeeld:
    - Hoe Je Vandaag Een Blog Begint Zonder Technische Kennis
    - Hoe Je Iemand Zijn Naam Onthoud (+Waarom Het Belangrijk Is)
    - Hoe Je Er 10 Jaar Jonger Uitziet In 30 Dagen
  • Enzovoort. Enzovoort.

Voor dit soort blogartikelen zijn miljoenen succes voorbeelden te vinden.

De reden? Het zijn praktijk bewezen blogformules.

Wil je hier meer over leren? Bekijk dan de onderstaande artikelen:

#5: Besteed Meer Tijd Aan De Belangrijkste Elementen

Stel je voor: Je bent met vrienden op vakantie in Zuid-Frankrijk. Jullie rijden over de snelweg en je merkt dat de rechter spiegel kapot is. Wat doe je? Je maakt een mentale notitie.

5 minuten later begeeft de motor het.

Wat blijkt?

Jullie hebben niet genoeg geld om de motor en de spiegel te laten maken.

Goed. Het is natuurlijk niet leuk dat de spiegel kapot is. Maar zonder motor is het onmogelijk om verder te rijden. Dus jullie moeten een keuze maken. De motor of de spiegel?

In deze situatie spreekt het voor zich dat je voor de motor kiest.

In de wereld van bloggen gaat dit helaas net iets anders.

Er zijn veel onderdelen waar je je zorgen over kan maken, maar veel van deze elementen zijn waardeloos op zichzelf. Ik leg het je uit aan de hand van een voorbeeld:

  • Je kan het beste blogartikel ter wereld schrijven, maar als jouw blogtitel harder zuigt dan Henry de stofzuiger dan leest niemand je artikel.

De titel is dus ontzettend belangrijk.

Hetzelfde geldt voor de inleiding en afsluiting.

Dit zijn de motoren van jouw blogartikel. Wanneer deze niet werken, dan werkt niks. Het is daarom belangrijk dat je aan deze onderdelen meer tijd besteedt.

#6: Gebruik Het Show Don’t Tell Principe

Ik heb soms de neiging om feitjes over mezelf te vertellen (oeps, nu doe ik het weer;). En het liefst vertel ik feitjes over waarom ik zo geweldig ben, maar helaas werkt dit averechts.

Het is namelijk precies zoals Jonathan Gottschall zegt:

When we read nonfiction, we read with our shields up. We are critical and skeptical. But when we are absorbed in a story, we drop our intellectual guard. We are moved emotionally, and this seems to leave us defenseless.”

Jonathan Gottschall

Zoals je ziet:

Het is niet tof als iemand feitjes over zichzelf vertelt.

Vaak denken we dan “goh, wat een arrogante zak is dat”.

Maar als je hetzelfde feitje verpakt in een verhaaltje? Dan is het ineens goed.

In het Amerikaans noemen ze dit het “show don’t tell” -principe.

En je doet er slim aan om dit toe te passen bij het schrijven van een blogartikel.

#7: Durf Gratis Waarde Te Geven

Ik weet het...

… Het is eng om jouw beste tips gratis weg te geven...

… Wat blijft er over voor jouw (digitale) product? Wat blijft er over voor jouw service? Wat als dit de meest waardevolle informatie is die je ooit vindt?

Het zijn terechte zorgen.

Maar wat is het alternatief?

Je wil een blogartikel schrijven die beter is dan jouw concurrentie. En jouw concurrentie geeft bijna al zijn geheimen gratis weg. Je moet dus een kwalitatieve blog schrijven.

Wees gerust:

Met de tips in dit artikel leer je hoe je jouw informatie op een spannende manier verpakt. Dit zodat je met minder of dezelfde hoeveelheid tips, meer waarde levert aan de lezer.

Maar ondanks deze tips, is het nog steeds belangrijks dat je de lezer helpt.

Ik ken ondernemers die hier te bang voor zijn. Ze houden vast aan hun informatie als een kluizenaar. En wat ze niet weten is dat ze hierdoor veel nieuwe klanten mislopen.

Zoals ik bij tip #2 al zei:

De lezer verwacht dat jouw blogartikel hem helpt.

Is dit niet het geval? Dan is de kans dat hij iets van jou koopt nihil.

Is dit wel het geval? Dan is de kans dat hij iets van jou koopt een stuk groter.

Kortom: Zorg ervoor dat je waardevolle blog artikelen schrijft. En geef de lezer het “wow” -gevoel door je advies te verpakken in een interessant jasje.

#8: Gebruik Het W-Woord

Je weet nu waarom het slim is om waarde te geven.

En stel dat je een waardevolle tip deelt, dan is het slim om exact uit te leggen waarom deze tip zo goed werkt. In zijn boek Influence zegt Robert B. Cialdini hier het volgende over:

A well-known principle of human behavior says that when we ask someone to do us a favor we will be more successful if we provide a reason. People simply like to have reasons for what they do.”

Robert B. Cialdini

“Maar Thijmen… Ik Vraag Mijn Lezer Toch Niet Om Een Verzoekje?”

Dit doe je wel, want kijk:

Als jij een waardevolle tip geeft, dan kost het de lezer tijd en energie om deze tip toe te passen. En in sommige gevallen kost het hem zelfs geld.

De lezer wil dus weten dat jouw tip de tijd en moeite waard is.

Een korte uitleg helpt hierbij.

Ziet de lezer met zijn eigen ogen hoe geweldig jouw tip is?

Dan komt hij terug voor meer. En wanneer hij ervan overtuigd is dat jij hem kan helpen, dan is het slechts een kwestie van tijd voordat hij een klant of cliënt wordt.

#9: Maak Je Nederlands Docent(e) Ongelukkig

Toen ik op de middelbare school zat schreef ik een gedicht tijdens Nederlands. Mijn docente was stomverbaasd. Ze vond het gedicht zo mooi dat ze me vroeg om het hardop voor te lezen. Al snel begonnen mijn klasgenootjes me aan te moedigen.

Ik schaamde me dood.

Ik was zo onzeker als een gehaktbal.

En ik verstijfde zowat, maar gelukkig kon ik nog praten.

“Nee bedankt juf, misschien de volgende keer…”

Dit was overigens een van de weinige keren dat ze te spreken was over mijn werk.

Hoewel het niet aangetoond is dat ik dyslectisch ben, maak ik de ene na de andere spelfout. Dit deed ik toen. En hoewel het nu een stuk minder is, ik doe dit nog steeds.

Daarnaast gebruik ik zinsconstructies die allesbehalve correct zijn.

En toch betalen cliënten mij fors geld om artikelen, e-mails en verkooppagina’s te schrijven.

Waarom ik jou dit vertel?

2 redenen:

  • 1
    Om te laten zien dat ik niet perfect ben. Vroeger worstelde ik met verlegenheid, en nu nog steeds zijn er momenten waarop ik me onzeker voel.
  • 2
    Omdat ik dit verhaal gebruik als een bruggetje naar een waardevolle les...

Wanneer je een goed blog artikel wil schrijven, dan is het oké om jouw ex-docent(e) teleur te stellen.

Jouw blogartikel hoeft niet perfect te zijn geschreven volgens alle regels uit het groene boekje. Je kan spelen met woorden. Je kan jouw teksten levendig maken.

Zeg bijvoorbeeld dat de meeste blogartikelen saaaaaaai zijn, in plaats van saai.

#10: Schrijf Voor Jouw Lezer

Weet je nog wat ik bij de 2e tip zei?

Zo ja, dan weet je dat jouw blogartikel het beginpunt is.

Het beginpunt van wat? Het beginpunt van het gesprek tussen jou en je lezer.

En als je jouw lezer voor je wilt winnen, dan is het noodzakelijk om een onvergetelijk gesprek te voeren. En dit is makkelijker dan je denkt, je wilt het simpelweg over je lezer hebben.

Het is precies zoals Dale Carnegie het zegt in zijn wereldbekende boek How To Win Friends And Influence People:

Talk to someone about themselves and they'll listen for hours.”

Dale Carnegie

Jouw lezer heeft problemen, zorgen en verlangens.

Jouw lezer wil het gevoel hebben dat jij hem begrijpt.

Jouw lezer wil weten of jij hem kan helpen.

En daarnaast, jouw lezer is druk.

Creëer jij de indruk dat je jouw lezer niet kan helpen? Of creëer jij de indruk dat je een arrogante zak bent, die alleen maar over zichzelf praat?

Dan klikt de lezer zonder pardon op de vorige knop.

Laat dus zien dat je jouw lezer begrijpt. Laat zien dat je jouw lezer kan helpen.

Geef waarde, voorbeelden en inspirerende verhaaltjes. Geef jouw lezer een goed gevoel over zichzelf. En gebruik zo af en toe de woorden je en jij in jouw blogartikel.

Wat je ook doet:

Vergeet niet dat jouw lezer problemen heeft. Het feit dat jij deze problemen niet meer hebt, betekent niet dat het niet interessant is om over te praten. Verplaats je in de schoenen van jouw lezer, en geef advies gebaseerd op waar jouw lezer zich nu bevindt.

#11: Bewijs Dat Je Weet Waar Je Het Over Hebt

Nieuwsflits:

Zelfs al verpak je jouw advies in een inspirerend verhaal, je lezer is soms argwanend.

Je kan het hem niet kwalijk nemen.

Hij heeft meerdere cursussen gevolgd, maar geen resultaat gekregen.

Er is zelfs een keer tegen hem gelogen.

Om zichzelf te beschermen heeft hij een stenen muur om zich heen gemetseld.

Hij staat open voor jouw ideeën, maar hij neemt het niet gelijk voor lief.

Zeker wanneer je iets controversieels met hem deelt, dan schuilt hij achter zijn muur.

Hoe je hem hier vandaan krijgt?

Simpel:

Laat zien dat je weet waar je het over hebt.

Gebruik onderzoekjes (en check of deze goed zijn uitgevoerd). Gebruik quotes van bekende namen binnen jouw markt. Gebruik bewijs dat jouw advies ondersteunt.

Je zult zien dat jouw lezer zich niet wil verschuilen achter een muur.

Jouw lezer wil je geloven.

Hij heeft alleen een zetje nodig, simpelweg omdat hem onrecht is aangedaan.

#12: Geef Toe Dat Je Menselijk Bent

Appearing better than others is always dangerous, but most dangerous of all is to appear to have no faults or weaknesses. Envy creates silent enemies. It is smart to occasionally display defects, and admit to harmless vices, in order to deflect envy and appear more human and approachable. Only gods and the dead can seem perfect with impunity.”

Robert Greene

Bij tip #9 vertelde ik dat ik vroeger erg onzeker was.

En dat ik zowel vroeger als nu nog steeds (spel)fouten maak.

Hiermee zeg ik indirect dat ik niet perfect ben.

En dit klopt.

Ik ben niet perfect, en jij ook niet.

Het is goed om je - van tijd tot tijd - kwetsbaar op te stellen.

Jouw lezer vertrouwd je niet wanneer je “te perfect” overkomt. Dit wekt de indruk dat je iets te verbergen hebt. En als er iets slecht is voor vertrouwen dan is het dit wel.

CopyHop Team

Wij ondersteunen ondernemingen door toegang te geven tot de markt, communities en content marketing expertise. Missie: Samen bouwen we een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. Doe je mee? Neem contact op of bekijk de vacatures.


Mogelijk ook interessant:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>