.st0{fill:#FFFFFF;}

15 Blog Onderwerpen Die Praktijk Bewezen Werken In Dit Jaar 

Door  CopyHop Team

Laat me raden:

Jij bent opzoek naar blog onderwerpen (ik weet het, ik ben helderziend;).

Even zonder dollen, je boft:

Hier ontdek je 15 blog onderwerpen die praktijk bewezen.

Laten we gelijk beginnen...

Blog Onderwerpen

More...

#1: Jouw Lievelingsgerecht (Hint: Het Is Niet Wat Je Denkt Dat Het Is)

  • Wat: 
    Dit is veruit het makkelijkst om over te schrijven. Wat ik met jouw lievelingsgerecht bedoel? Simpel: Een onderwerp waar jij graag om schrijft.
  • Waarom: 
    De reden waarom dit zo goed werkt is omdat jij enthousiast over dit onderwerp bent. Dit straalt door in het artikel. De lezer denkt dus: “Wow, wat is deze tekst leuk geschreven”.
  • Hoe: 
    De beste manier om dit te doen is als volgt: Ga naar een stille plek. Leg je computer en mobiel weg. Pak wat lekkers te drinken. En pak een pen en een stuk papier. Ga er goed voor zitten. Zet een timer voor een uur. En vraag jezelf: Waar wil ik graag over schrijven? Schrijf zoveel mogelijk ideeën op. Stop niet. Niet om na te denken. Niet om iets te verbeteren. Schrijf. Schrijf. Schrijf.

#2: Ga Tegen De Stroom In

  • Wat: 
    Een controversiële tekst is een simpele manier om veel aandacht te krijgen.
  • Waarom: 
    De reden waarom dit werkt is omdat het vernieuwend is. Want laten we er niet omheen draaien: Het is saai wanneer iedereen hetzelfde doet.
  • Hoe: 
    Stel. Jij bent een hondentrainer. En iedereen in jouw niche heeft een artikel met “7 redenen waarom je jouw hond moet trainen”, dan creëer jij een artikel met “7 redenen waarom je NIET jouw hond moet trainen”. Je wilt dit natuurlijk goed onderbouwen. En als dit je lukt, dan heb je een uniek artikel die veel aandacht krijgt.

#3: De Gouden Blog Formule

  • Wat: 
    Ik het over lijstjes. Grote blogs zoals Buzzfeed zijn hier heer en meester in.
  • Leestip: 7 Verrassende Redenen Om Lijstjes Te Schrijven Voor Jouw Blog
  • Hoe: 
    Het is simpel. Stel. Jij ben een tandarts, en je probeer nieuwe cliënten te krijgen. Dan kun je bijvoorbeeld een artikel schrijven met “13 redenen waarom je elke 6 maanden naar de tandarts moet gaan”.

#4: Beantwoord Vragen

  • Wat: 
    Misschien wist je het nog niet, maar jouw lezers hebben vragen. En ze zijn opzoek naar antwoorden. Jij doet er dus slim aan om hun vragen te beantwoorden.
  • Waarom: 
    Dit spreekt voor zicht. Jouw lezers willen antwoorden, en jij helpt ze.
  • Hoe: 
    Heb je een blog met veel bezoekers? Dan is de kans groot dat jij vragen krijgt via jouw blog (zowel in de reacties of via de mail). Je kan ook opzoek gaan naar vragen. Ga bijvoorbeeld opzoek naar grote blogs in jouw niche, en bekijk de reacties. Je kan ook de boekreviews in jouw niche (bonustip: doe dit via amazon.com). En een andere manier om vragen te ontdekken is door middel van forums. Ook hier geldt dat je beter in Engels kan zoeken, omdat je zo meer vragen kan vinden.

#5: Ga In Op De Problemen En Frustraties In Jouw Niche

  • Wat: 
    De lijkt op het vorige blog onderwerp. Maar de waarheid is dat de lezers in jouw niche niet altijd vragen stellen, soms maken ze statements. En in deze statements delen lezers problemen en frustraties. Ook hier kan je over bloggen.
  • Waarom: 
    Ook dit spreekt voor zich. Jouw lezers willen oplossingen voor hun problemen. En als jij ze hiermee helpt, dan win je het vertrouwen van de lezer.
  • Hoe: 
    Gebruik hiervoor dezelfde methode als bij het vorige blogonderwerp.

#6: Kijk In Jouw Glazenbol

  • Wat: 
    Als je een blog hebt over een bepaald onderwerp, dan is de kans groot dat jij meer weet dan jouw lezers. Jij ziet dingen die de gemiddelde Gert niet ziet. Jij kan jouw kennis gebruiken om een voorspelling te doen.
  • Waarom: 
    Doe je een voorspelling? Dan laat je zien dat jij de expert binnen jouw niche bent. Klopt deze voorspelling? Dan bevestig je dit. Ik weet het, dit is misschien een beetje gewaagd. Heb je fout? Dan kan je hier een blogartikel over schrijven. Het maakt in principe vrij weinig uit. Kijk maar eens naar de helderziende die op de tv ziet. Ook zij maken fouten. En er zijn alsnog miljoenen mensen die geloven wat ze zeggen. En daarnaast, jouw lezers vertrouwen je meer als je durft toe te geven dat je een fout hebt gemaakt.
  • Hoe: 
    Kijk naar de trends in jouw in niche. Ben je bijvoorbeeld een e-mailmarketing expert? Bestudeer dan de trends in jouw niche, en voorspel de trends van het volgende jaar.

#7: Doe Een Quiz

  • Wat: 
    Een quiz is een simpele manier om een interactief blogartikel te schrijven.
  • Waarom: 
    Zoals ik hierboven al zei: Een quiz is interactief. En daarnaast zijn er verbijsterend weinig bloggers die dit doen. Je bent dus uniek wanneer je een quiz maakt. En dit zorgt ervoor dat je een artikel krijgt waar je trots op kan zijn.
  • Hoe: 
    Bedenk een lijst met vragen. Onder elke vraag geef je een aantal antwoorden (maximaal 4). En onder de antwoorden deel je het juiste antwoord. Plus: je legt uit waarom dit het juiste antwoord is.

#8: Vertel De Veelgemaakte Fouten In Jouw Niche

  • Wat: 
    Geloof het of niet, maar bijna iedereen is bang dat hij/zij fouten maakt.
  • Waarom: 
    De reden waarom dit zo goed werkt is omdat we fouten associëren met iets slecht. Ikzelf associeer fouten met groei. Maar de meeste associëren het met schaamte, etc. Veel lezers willen dus voorkomen dat ze fouten maken. En dit is waarom dit een goed blogonderwerp is.
  • Hoe: 
    Ga opzoek naar de meeste gemaakte fouten in jouw niche. En geef bij elke fout een stukje uitleg waarom de lezer deze fout moet vermijden. Als je het helemaal goed wil doen: Geef dan ook een oplossing. Dit hoeft niet lang te zijn. Een paar regels is genoeg.

#9: Of Deel Jouw Eigen Fouten

  • Wat: 
    Dit is een verlengstuk van het vorige blogonderwerp.
  • Zie de waarom van blogonderwerp #8.
  • Hoe: 
    In plaats van dat je opzoek gaat naar de meest gemaakte fouten in jouw niche, deel je jouw eigen fouten. Dit is handig om 2 redenen: Je creëert een persoonlijke connectie. En daarnaast schep je vertrouwen omdat je jouw fouten durft toe te geven. Je laat dus zien dat je menselijk bent.

#10: Leg Een Blog Onderwerp Stap-Voor-Stap Uit

  • Wat: 
    Zoals ik bij blogonderwerp #5 al zei: Mensen hebben problemen en frustraties, en ze willen een oplossing. Een stap-voor-stap uitleg is hierbij heel erg nuttig.
  • Waarom: 
    Als jij jouw lezer zo goed mogelijk helpt, dan creëer je fans. En als je het slim aanpakt dan kan je jouw fans omtoveren in klanten/cliënten.
  • Hoe: 
    Het is simpel: Kies een onderwerp uit waar jouw lezers interesse in hebben. Schrijf op waar jouw lezer zich nu bevindt, en waar jouw lezer wil zijn. Leg vervolgens stap-voor-stap uit hoe jouw lezer daar komt.

#11: Deel Een Verhaal

  • Wat: 
    Je kan over van alles en nog wat verhalen delen.
  • Waarom: 
    Wij mensen zijn gek op verhalen. Kijk maar eens naar de soapseries, en vloggers op YouTube. We zijn van nature nieuwsgierig. En we willen weten hoe een verhaal afloopt (mits het interessant is).
  • Hoe: 
    Je kan over van alles en nog wat verhalen delen. Dit kunnen persoonlijke verhalen zijn, maar ook verhalen van andere mensen. In principe maakt het niet zoveel uit. Zolang je een goed verhaal vertelt, dan heb je een geweldig onderwerp om over te bloggen.

#12: Maak Een Checklist

  • Wat: 
    Een checklist is simpelweg een lijst met dingen die jouw lezer moet doen om iet te bereiken.
  • Waarom: 
    De reden waarom dit zo goed werk is omdat het super praktisch is. Je hebt vast weleens een boek gelezen, maar na afloop had je geen flauw idee wat je exact moet doen om het resultaat te krijgen waar de auteur over sprak. Een checklist helpt je hier bij.
  • Hoe: 
    Dit werkt hetzelfde als bij het stap-voor-stap blogartikel. Alleen dit keer creëer je een lijst met taken die de lezer kan afvinken.

#13: Of Wat Dacht Je Van Een Monsterblog?

  • Wat: 
    Een monsterblog is simpelweg een artikel die op alle aspecten ingaat binnen een onderwerp. Het is de ultieme gids om iets te doen.
  • Waarom: 
    Dit is een geweldige manier om jouw lezers zo goed mogelijk te helpen. De kans is groot dat er veel verschillende lezers zijn. En elk van hen heeft verschillende vragen. En wanneer jij al deze vragen samenvoegt in een monsterartikel, dan krijgt iedereen waar hij of zij naar opzoek is.
  • Hoe: 
    Doe zoekwoordenonderzoek. Je wilt namelijk een zoekwoord vinden waar veel concurrentie op is. Monsterblogs zijn namelijk perfect voor dit soort zoekwoorden. Het doel is namelijk altijd om beter artikelen te creëren dan jouw concurrentie.

#14: Schrijf Een Blogartikel Specifiek Voor...

  • Wat: 
    De meeste bloggers die schrijven artikelen voor alle mensen. Maar wat je ook kan doen is een artikel schrijven voor een specifieke doelgroep.
  • Waarom: 
    Hiermee creëer je een uniek artikel die een bepaalde doelgroep aanspreekt.
  • Hoe: 
    Je kan bijvoorbeeld een artikel schrijven met “7 date tips voor 50 plussers die een leuke vrouw willen ontmoeten”. Dit is natuurlijk specifiek voor 50 plussers. Maar je kan ook een artikel schrijven die specifiek is voor tandartsen, bloggers, of noem het maar op.

#15: Interview Een Beroemdheid En Schrijf Er Een Artikel Over

  • Wat: 
    De kans is groot dat ander bloggers binnen jouw niche zijn. En hoewel jullie op papier misschien “concurrenten” zijn, het is leuk om hem of haar te interviewen. 
  • Waarom: 
    Ten eerste is het tof om mensen te ontmoeten die dezelfde passie hebben als jij. Daarnaast is het interessant omdat je veel van elkaar kan leren. Voor de lezer is dit natuurlijk ook interessant. Simpelweg omdat je advies deelt vanuit een andere invalshoek.
  • Hoe: 
    Wellicht heb je al een connectie met de “beroemdheden” binnen jouw niche. In dit geval is het natuurlijk makkelijk om iemand te interviewen. Je hoeft het alleen te vragen (en ja, ik begrijp dat dit eng kan zijn;). Heb je geen persoonlijke connecties met schrijvers binnen jouw niche? Dan kan je het vragen in een e-mail. Er is een kans dat jouw voorstel wordt afgewezen. In dit geval kan je het over een paar maanden nog een keer proberen. Hecht er simpelweg niet teveel waarde aan, en vat het niet persoonlijk op. Sterker nog: Beloon jezelf om het feit dat je zo moedig bent geweest om het te vragen.

De Waarheid Over Blog Onderwerpen

Zoals je ziet:

Er zijn eindeloos veel onderwerpen om over te bloggen.

Ik zou zelfs lijst kunnen creëren met 100+ blog onderwerpen. Maar dan zou ik voornamelijk dingen herhalen, en in een ander jasje stoppen. Ik weet dat jij intelligent genoeg bent om dit zelf te doen, en dit is waarom ik de belangrijkste onderwerpen in dit artikel deel.

Dat gezegd hebbende:

Ik hoop dat jij nu weet waar je (de komende jaren) over kan bloggen;).

Heb je nog vragen? Opmerkingen? Of andere ideeën?

Voel je vrij om hieronder een reactie achter te laten.

Veel blogsucces.

CopyHop Team

Wij ondersteunen ondernemingen door toegang te geven tot de markt, communities en content marketing expertise. Missie: Samen bouwen we een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. Doe je mee? Neem contact op of bekijk de vacatures.


Mogelijk ook interessant:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>